مصاحبه اختصاصی روزنامه سرخاب با مدیرعامل شرکت بازرسی پویاپرتو تبریز با موضوع: " موفقیت، حاصل نگرش سالم در مدیریت"

  موفقيت، حاصل نگرش سالم در مديريت

 مهندس احمد محمّدنژاد، مدير عامل و عضو هيئت مديره و موسس شرکت بازرسي پويا پرتو تبريز مي باشند. همينطوراز سال97 تا99 رئيس هيئت مديره انجمن صنفي کارفرمائي شرکت هاي بازرسي انرژي بودند و با  مدرک کارشناسي ارشد در رشته مهندسي صنايع( گرايش مديريت مهندسي) در حوزه خدمت رساني به صنعت و همچنين انگيزش براي کارآفريني، خدمات ارزنده اي داشته اند. ازسوابق فعاليت هاي ايشان مي توان به رئيس هيئت مديره شرکت شبيه سازي صنعتي هوداد، رئيس هيئت مديره شرکت پويا پرتو توانا، سرپرستي کارگاه شرکت تهران مفسر وهمچنين  مشاور و مربّي در زمينه کارآفريني اشاره کرد. ايشان همچنين دوره هاي تخصّصي متعدّدي را در زمينه هاي مختلف بازرسي فني، تستهاي راديوگرافي صنعتي و ... طيّ کرده اند که هر کدام بر تجربه و اندوخته هاي  ايشان در جهت خدمت رساني به کشور عزيزمان افزوده است. علاوه بر آن در زمينه آموزش و برگزاري دوره هاي انگيزشي نيز فعاليت مي نمايند که از آن جمله مي توان به سخنراني در همايش ها از جمله ، با عنوان کارآفريني در مسير شغلي من در دانشگاه تبريز و همچنين سمينارهاي سمفوني تحوّل در کار و زندگي اشاره کرد. با وي در محل کارشان گفتگويي صميمانه، ترتيب داده ايم که ماحصل آن را مي خوانيد:

 لطفاً، تاريخچه و نحوه تشکيل شرکت پويا برتر تبريز را به طور کامل شرح دهيد.

 شرکت بازرسي فني  پويا پرتو ، درتاريخ 18 آبان 1381 به ثبت رسيد و بعد از آن تاريخ رسماً آغاز به فعاليت نمود و از آنجا که از بدو تأسيس بر مبناي يک سبک خاص و اصول منحصر به خود، عمل کرده است لذا افرادي که در اين شرکت کار مي کنند به اين امر واقفند که اين مجموعه مثل يک خانواده است که در چارچوبي معيّن فعاليت مي کند. همين امر سبب شده تمامي کارکنان اين شرکت ، خود را متعلّق به اين خانواده بدانند. داشتن صداقت ،تعهد و تخصص لازم ازويژگيهاي حاکم بر تک تک اعضاي اين خانواده باعث شده همکاراني مستعد، حامي و داراي توانمندي فني در حوزه هاي مختلف کاري داشته باشيم که داراي سوابق طولاني مدّت و کوله باري از تجربه هستند. شرکت ابتدا با فعاليت در زمينه راديوگرافي و تستهاي غير مخرب،  فعاليت خود را آغاز کرد و در سالهاي بعد حسب نياز جامعه، خدمات آن نيز گسترش يافت و وارد ساير حوزه بازرسي فنّي گرديد. در حال حاضربعد از گذشت حدود 20سال از سابقه شرکت مطابق نياز و خواست جامعه و بازار ، همواره سعي ما در برآورده کردن اين نيازها بوده و در صورت لزوم دامنه ها و شاخه هاي جديد را  به شرکت بروز رساني و اضافه مي کنيم. زمينه هاي کاري شرکت کلاً در حوزه بازرسي فني و نمونه برداري کالا و آموزش است که در ادامه به صورت کامل شرح خواهم داد.  

  با توجه به روند اقتصاد کنوني در کشور، لطفاً توضيح دهيد وضعيت فعلي چه تأثيراتي را بر عملکرد شما در خدمت رساني به مشتريان در حوزه بازرسي فني داشته است؟

 با توجه به پايين بودن تعرفه هاي مصوب و ابلاغي استاندارد براي کار بازرسي آسانسور و عدم تناسب آن با هزينه ها و تورم شديدي که بر جامعه حاکم است شرکتهاي بازرسي فني را دچار بحران شديد مالي قرارداده است و افزايش هزينه هاي جاري در کشور که در طول يکي دو سال گذشته افزايش چشمگيري داشته برکسي پنهان نيست و اين تاثيرات منفي بر چالش هاي مديريت مالي شرکتها افزوده است و اين صنف را با آسيبهاي جدي روبرو ساخته است تا جايي که شرکت هاي بازرسي فني را تا مرحله برشکستگي يا تعديل نيرو پيش برده است.

اما فارغ از موضوعات و معظلات گفته شده ما بعنوان شرکت بازرسي خود را متعهد و موظف ميدانيم که از سطح کيفيت خدماتي که به مشتريان ارائه مي دهيم کاسته نشود و علي رغم شرايط سخت موجود به سمت جلو در حرکت هستيم و اميدواريم که با توجه بيشتر مسئولين به ضايعه موجود در جهت متناسب سازي تعرفه هاي بازرسي اقدامات جدي و لازم انجام گيرد.

 شرکت پويا برتر تبريز از زمان افتتاحش که سال 81 بوده است علاوه بر خدمت رساني اش، در زمينه اشتغال زايي  چقدر موفق بوده است؟ لطفا توضيح دهيد.

شرکت پويا پرتو تبريز متشکل از افراد ماهرو مجرّب و تحصيل کرده دانشگاهي در مقاطع کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري، فارغ التحصيل از بهترين دانشگاههاي کشور مي باشد. نکته اي که بايد اشاره کنم اين است که در زمان شروع اين شرکت، با 4 نفر شروع به فعاليت کرديم و در حال حاضر اين تعداد به 60 نفر رسيده است که به طور مستقيم و تمام وقت با شرکت فعاليت مي کنند.زمان شروع بکار شرکت تنها شعبه در تبريز بوده ولي اکنون شعبات داخلي اين شرکت در شهرهايي مثل تهران، کرج، قزوين، زنجان، اردبيل، سنندج، اروميه، اراک، آمل و.... و شعبه خارجي در استانبول ترکيه فعال  مي باشند.

   نحوه فعاليت و خدمت رساني شرکت به چه شکل است؟

اين شرکت از دو طريق خدمت رساني مي نمايد.در برخي دامنه هاي کاري مانند بازرسي آسانسور، نمونه برداري کالاو بازرسي انرژي از طريق ارجاعات اداره استاندارد خدمت رساني انجام ميشود و در ساير دامنه ها از طريق بازاريابي ودرخواست مشتريان اقدام به عقد قرار داد و ارائه خدمات مي کنيم.

   کيفيت در کسب استاندارد را بعد از اتمام خدمات فنّي آسانسور در کشور، چطور ارزيابي مي کنيد؟

اگر بخواهيم تعبير درستي در خصوص کيفيت بازرسي فني در آسانسور بکار ببريم لازم است در ابتدا متذکر اين نکته شويم که کيفيت چه در استانداردهاي محصولات و چه در خدمات در حال تغيير هستند چون سطح رضايت مندي مشتري ها و مصرف کننده ها نسبت به آنها در حال تغيير هستند و از طرفي زندگي بدون رعايت استاندارد ها در محصولات و خدمات پرهزينه ميشود.

بر همين مبنا کيفيت در آسانسورهاي بازرسي شده با توجه به اينکه اصول کار بازرسي فني وفق دستورالعملها و استانداردهاي موجود در اين زمينه است رعايت اين استانداردها و پايبندي جدي جهت بررسي و انطباق موارد ايمني و کيفي از تعهدات اين شرکت مي باشد.اما مشکلاتي هم در اين راستا وجود دارد بعنوان مثال اعتبار گواهينامه صادره از طرف شرکت  هاي بازرسي يکساله مي باشد.بنابراين خود مالکين و ذي نفعان آسانسور لازم است جهت بازبيني و اصلاح ايرادات احتمالي براي هر سال يکبار نسبت به درخواست انجام بازرسي ادواري اقدام فرمايند.

   در بعضي از واحدهاي مسکوني ديده مي شود که نصب آسانسور در خارج از ساختمانها اتفاق مي افتد، نحوه اخذ مجوز جهت نصب در اين حالت  را توضيح دهيد.

وقتي آسانسوري در خارج از ساختمان نصب مي شود به شرط اينکه داراي مجوز هاي لازم از شهرداري و نظام مهندسي باشد پس از طي مراحل بازرسي و انطباق کامل آسانسور با استاندارد  62031 امکان صدور گواهينامه بازرسي براي آن آسانسور وجود دارد.

   

  شرايط شناسنامه دار کردن آسانسورها را در استان آذربايجان شرقي چگونه ارزيابي مي کنيد؟

در خصوص شناسنامه دار کردن آسانسورها، سالهاي متمادي جلسات مختلفي در ارگانهاي مربوطه و استانهاي مختلف انجام شده که در بعضي از استانها هم به صورت مقطعي تصميماتي گرفته شد ولي در اين خصوص تاکنون وحدت رويه اي به مرحله اجرا نرسيده است. بدين شکل که مشخصات فني آسانسوراز جمله پلاک ساختمان، موقعيت ملک، مشخصات فنّي خود آسانسور، گواهينامه شهرداري و تائيديه نظام مهندسي يکجا در قالب گواهينامه اي از طرف سنديکا يا اتحاديه صادر مي شد. هم اکنون شناسه ملي آسانسور براي هر دستگاه که اقدام به درخواست بازرسي آسانسور مي کنند از طريق سامانه به آن اختصاص داد مي شود. شناسه ملّي يک کد ده رقمي است که از طريق سامانه مديريت بازرسي آسانسور در زمان ثبت درخواست بازرسي، به صورت اتوماتيک براي آن آسانسور اختصاص داده مي شود. اين شناسه امکان استعلام پيامکي وضعيت گواهينامه ايمني و کيفيت آسانسور در سامانه مديريت آسانسور را با ارسال پيامکي حاوي شناسه ملي آسانسور به سامانه پيامکي سازمان ملي استاندارد (10001517) را با ارائه اطلاعاتي از قبيل نام شرکت، فروشنده آسانسور، نام شرکت بازرسي، تاريخ آخرين بازرسي و تاريخ انقضاء گواهينامه بازرسي آسانسور را به ارسال کننده پيامک، اطلاع  مي دهد.

  

   مجتمع آموزشي پويا پرتوکه زير نظر شرکت فعاليت مي کند در امر آموزش چه زمينه هايي و رشته هايي موفق بوده است؟ لطفا توضيح دهيد.

در بحث آموزشهاي سازماني هم در بخشهاي مختلف دوره هاي متفاوتي را برگزار کرده ايم که آموزش در بخش بازرسي آسانسور، بازرسي جوش، بازرسي انرژي و غيره از آن جمله اند. علاوه بر آن آموزش دوره هاي کارآفريني و مديريتي هم داشته ايم که برگزار شده اند و در اين زمينه همکاري هاي لازم را هم با دانشگاه هاي مختلف انجام داده ايم  و از طريق برگزاري سمينارها و دوره هاي آموزشي سعي کرده ايم تأثيرگذاري  بيشتري در امور آموزش داشته باشيم. لازم مي دانم خاطر نشان کنم که اين شرکت سابقه و مجوز برگزاري دوره هاي آموزشي خاصي را در رزومه خود دارد و به عنوان همکار آموزشي استاندارد در زمينه هاي زير فعاليت مي نمايد:

1- مجوز ارائه خدمات آموزشي در زمينه هاي آموزش دوره هاي تدوين استاندارد- تکنيک هاي کيفيت و فني و مهندسي در رشته هاي برق الکترونيک، ساختمان و مصالح و فرآورده هاي ساختمان، مکانيک و فلز شناسي از اداره استاندارد ايران

2- مجوز آموزشي جهت ارائه خدمات آموزشي از سازمان انرژي اتمي      

   شرکت شما در راستاي برگزاري سمينارهاي سالانه خود چه اهدافي را دنبال کرده و چه نتايجي را در اين باب حاصل نموده است؟ لطفاً شرح دهيد.

همانطوري که گفته مي شود زکات علم نشر آن است بر همين مبنا هم هدف گذاري کرده ايم که داشته هايمان را به ديگران انتقال دهيم. به عنوان مثال در مبحث انرژي با برگزاري سمينار، از افرادي که ذينفع و دخيل هستند دعوت مي کنيم که اين امر باعث مي شود هم اطلاعات آن افراد در تخصّص خودشان افزايش يابد و هم کار ما به عنوان شرکت بازرسي فني تسهيل يابد يا در بخش ديگري بخواهيم دوره هاي بازرسي براي نصّابان آسانسور برگزار کنيم. يکي از فوايدش اين خواهد بود که افراد فعّال دراين زمينه با دستاوردهاي جديد و تکنولوژي روز دنيا آشنا شوند تا هم اطلاعات علمي شان در کارشان بيشتر شود هم کار ما در جهت رشد، سير صعودي گيرد. بنابراين برگزاري چنين سمينارهايي باعث ايجاد تعاملات في مابين و همينطور منافع متقابلي نسبت به طرفين خواهد بود. همچنين شخصا علاقه وافري نسبت به برگزاري سمينارها و دوره هاي آموزشي در حوزه هاي مديريت دارم تا تجربياتي که در اين زمينه داشته ايم يا در بخش کار آفريني هم که آن را نياز جامعه امروز مي دانيم را در اختيار علاقه مندان قرار دهيم. بايد عرض کنم در زمينه کسب درآمد وکارآفريني دو آيتم مهمّي که بايد در نظر گرفته شود، اولاً نياز مشتري و يا به طور کلي جامعه بررسي و دقيقاً شناسايي شود. دوماً علاقه مند بودن به زمينه کاري، چون عدم علاقه حتي با وجود داشتن مشتري زياد، باعث مي شود که نهايتاً خروجي خوبي نداشته باشيم.  

  زمينه هاي کاري شرکت پويا پرتو تبريز را به طور خلاصه بيان فرماييد.

الف. گواهينامه تأييد صلاحيت از سازمان ملي استاندارد ايران در زمينه هاي :

1-بازرسي فني جوش و آزمونهاي غير مخرب در سازه هاي ساختماني و صنعتي

2-بازرسي فني مخازن تحت فشار و بازرسي فني ديگهاي بخار، آبداغ و آبگرم

3-بازرسي و تأييد صلاحيت آسانسورهاي برقي

4- بازرسي و معاينه فني موتورخانه ها

5-بازرسي معيار مصرف انرژي در 23 فرايند صنايع انرژي بر

ب- پروانه بازرسي کالا در سطح ملي:

6- بازرسي فني و نمونه برداري از کالاهاي صادراتي و داخلي و نمونه برداري از کالاهاي وارداتي در سطح ملي

7- پروانه فني و مهندسي از وزارت صنايع و معادن در زمينه: سيستم هاي مديريت و بهبود کيفيت

8- گواهينامه تأييد صلاحيت از شرکت ملي گاز در خصوص: پرتونگاري(RT ) و تفسير فيلم هاي راديوگرافي(RTI )

9- گواهينامه تأييد صلاحيت از شرکت سازمان انرژي اتمي ايران در زمينه: مجوز رسمي از فعاليت در راديوگرافي صنعتي با روشهاي ايکس و گاما

10-گواهينامه ISO9001از EURO GAP

  سخن آخر، اگر حرفي مانده که مطرح نکرده ايد  يا توصيه اي به دست اندرکاران  عرصه توليد داريد،  بفرماييد.

نکته اي مهم که در آخر بعنوان حسن ختام عرايضم دارم موضوع  آموزش است.

دردنياي امروز با توجه به تغييرات سريع، آموزش  يک ضرورت حياتي  و اجتناب ناپذير است. هر چه دانش و مهارت کارکنان و مخصوصاً مديران با نيازهاي جامعه و پيشرفتهاي علمي در حوزه هاي مرتبط کاري انطباق بيشتري داشته باشد درجه اطمينان از موفقيت  فرد در سازمان بالا ميرود و رکن اساسي پيشرفت يک شخص ، سازمان و حتي کشور به تربيت و آموزش لازم و کافي آن بستگي دارد.

مدير مالي از مدير عامل يک شرکت سوال ميپرسد که اگر اين همه پول روي آموزش کارمندان سرمايه گذاري ميکنيم و بعد از مدتي آنها ما را ترک کنند چي؟

مديرعامل پاسخ ميدهد اگر اين کار را نکنيم و آنها با ما بمانند چي؟

اگر چه بسياري از کارفرمايان، آموزش کارکنان را مترادف هزينه مي دانند اما آموزش و توسعه براي کارکنان  و سازمان يک سرمايه گذاري ارزشمند محسوب ميشود که در بهبود عملکرد، رضايت کارکنان ، افزايش بهره وري ، افزايش نوع آوري و خلاقيت و احساس ارزشمندي کارکنان بعنوان مزيت هاي قابل توجه نقش دارد.

بنابر اين همواره آموزش را در ليست اولويت دار براي زندگي شخصي و کاري قرار دهيم که پيشرفت و تحول واقعي ما انسان ها تنها از اين مسير امکان پذير است.



1400/05/20

  • ماموریت شرکت بازرسی پویا پرتو

    • ماموريت ما اين است با هدف ارتقاء کيفيت، ايمني و آرامش در زندگي مردم خدمات خود را با محوريت بهبود مستمر ارائه نمائيم . موفقيت گذشته ما، مديون اعتماد، اخلاق مداري و تعهد به رعايت استانداردها است.



  • چشم انداز شرکت بازرسی فنی پویا پرتو

    • چشم انداز ما اين است که شرکت ما در سطح جهاني مترادف با کيفيت، برتري و صداقت باشد. ما ميخواهيم به دليل قابل اعتماد بودن ، مشتري گرايي و نوآوري و کيفيت مداوم خدمات شناخته شويم.





تعداد بازديد کنندگان : 884613 بازديد کنندگان امروز : 86 بازديد کنندگان دیروز : 88 کاربران آنلاین : 3

جمعه، 28 ارديبهشت 1403