ديگ بخار و آبداغ


بازرسي در جريان ساخت ديگ بخار  و آبداغ

هر ديگ بخار و آبداغ در طول ساخت بايد توسط بازرسين رسمي و يا گواهي شده از طرف مرجع معتبر بازرسي, مورد بازرسي قرار گيرد. به منظور اطمينان از اينكه مواد, ساخت و آزمايش‏ ها از تمامي جهات مطابق اين استاندارد باشند, بازرسي‏ هاي كافي بايد انجام گيرند .

از ديگ هاي آب داغ در مواردي که دماي بالاتر از 100 درجه سانتيگراد مورد نياز است استفاده مي گردد. مانند صنايع غذايي و لبني (جهت به جوش درآوردن و پاستوريزه نمودن شير (

در صورتي که با افزايش فشار داخل ديگ و استفاده از سيستم انبساط بسته دماي آب داخل ديگ به بالاي 100درجه سانتيگراد برسد به آن ديگ آبداغ مي گويند حداکثر دماي آب در بويلر آب داغ معمولا تا 130 درجه سانتيگراد مي باشد. ( در ديگ آب داغ به دليل فشار بالا و بسته بودن سيستم دماي آب افزايش يافته ولي تبديل به بخار نمي شود .

.مرجع معتبر بازرسي حق دارد كه خواهان شواهدي دال بر انطباق طرح با اين استاندارد باشد

مرجع معتبر بازرسي بايد به كارهاي سازنده ديگ بخار مادامي كه كار در حال انجام يافتن است , دسترسي داشته و بايد در بازرسي از مراحل ساخت و در رد هر قسمتي كه با اين استاندارد مطابقت نمي‏نمايد آزاد باشد

مرجع معتبر بازرسي بايد قبل از شروع ساخت ديگ بخار , سازنده را از مراحلي از ساخت كه در آنها آزمايشات ويژه مواد انجام خواهد شد, آگاه سازد, و سازنده بايد مرجع معتبر بازرسي را از اينكه اين مراحل چه زماني فرا خواهند رسيد , آگاه نمايد , ليكن اين امر نبايد از انجام آزمايشات مرجع معتبر بازرسي در هر يك از مراحل ديگر و يا از رد مواد و طرز كار در هر زماني كه خراب تشخيص داده شوند, جلوگيري نمايد مرجع معتبر بازرسي بايد آزمايش‏ ها را در مراحل زير به عمل آورد:

الف : زماني كه ورق ها به كارگاه سازنده ديگ بخار مي‏رسدکليه ورق هاي مصرفي در ساخت آبگير، کوره اصلي، محفظه برگشت و تيوب شيت ها از نوع ورق آتشخوار DIN17155-17MN4 مي باشد اين نوع ورق مخصوص ساخت ديگ هاي آب داغ و آبگرم بوده و از استحکام کششي بالايي برخوردار است.:

1- علائم مشخصه روي ورق ها با آنهائي كه در گواهي نامه سازنده ورق ثبت شده بازرسي گردد .

2- نتايج گزارش شده از خواص مكانيكي و شيميائي در گواهينامه سازنده ورق با خصوصيات ارائه شده در استاندارد كنترل شود .

3- نظارت براي علامت گذاري صفحات آزمايشي جهت شناسائي قبل از اينكه ورق‏ هاي مادر بريده شوند .

ب : زماني كه ورقه اي پوسته و صفحات انتهائي شكل داده شده و لبه ‏هاي ورق ها براي جوشكاري آماده شده باشند, و زماني كه صفحات آزمايشي متصل مي ‏شوند کليه جوشکاري ها بر اساس WPS و PQR تاييد شده اداره استاندارد و توسط جوشکاران داراي گواهينامه تاييد صلاحيت انجام مي گيرد..

ج : در خلال مراحل مختلف جوشكاري زير , در صورت تناسب با روش جوشكاري و همانگونه كه بين سازنده و مرجع معتبر بازرسي توافق شده باشد.

1: زماني كه اولين لايه جوش در امتداد درزهاي اصلي و صفحات آزمايش گذاشته مي ‏شود .

2: زماني كه اين درز جوش ‏ها در يك طرف كامل شده و براي جوشكاري طرف ديگر ديگ بخار آماده مي‏ شوند .

3: به هنگام تكميل شدن جوش ها کليه جوش هاي انجام شده توسـط بازرسي به روش هاي MT (ذرات مغناطيسي) ، UT (اولتراسونيک) و RT (راديوگرافي) کنترل مي گردد.

ه : زماني كه نمونه‏ هاي آزمايش جوش از صفحه آزمايشي كه قبلا انتخاب شده است , جهت گواهي آزمايشات مورد نياز آماده شده باشند .

و : زماني كه دريچه ‏ها آماده شده‏اند , زماني كه لوله‏ هاي پايه و يا اتصالات مشابه در جاي خود خال جوش شده‏اند و متعاقبأ به هنگام تكميل ديگ بخار .

ز : به هنگام تكميل ساخت ديگ بخار , در طول آزمايش هيدروليكي و دوباره پس از پايان آزمايش جهت بازرسي داخلي و خارجي.

آزمايشهاي فشار ديگ بخار و آبداغ:

زماني كه تمامي جوشكاري ‏ها تكميل شده باشند و پس از عمليات حرارتي , در صورتي كه آئين نامه مقرر بدارد , هر ديگ بخار بايد تحت فشاري مساوي 5/1 برابر فشار طراحي , به طريق هيدروليكي , بدون نشانه‏ اي از ضعف يا عيب , آزمايش شود . مرجع معتبر بازرسي بايد شاهد آزمايش باشد

آزمايش فشار بايد براي حداقل 30 دقيقه ادامه يابد .

از نقطه نظر ايمني , مهم است كه ديگ بخار به طرز مناسبي از هوا تخليه شود تا از تشكيل حباب‏ هاي هوا قبل از اجراي آزمايش فشار جلوگيري گردد

يادآوري 1: توصيه مي‏شود كه دماي آب , در طول آزمايش هيدروليك از 7 درجه سانتيگراد كمتر نباشد .

يادآوري 2: بعد از اتمام 30 دقيقه توصيه مي‏ شود كه قبل از نزديك شدن به ديگ بخار جهت بازرسي از نزديك , فشار به حداقل 1/1 فشار طراحي و حداكثر 0/9 فشار آزمايش هيدروليكي كاهش داده شود .

يادآوري 3: در پايان آزمايش هيدروليكي , تخليه فشار بايستي به صورت تدريجي باشد .

پس از بازرسي كامل ديگ بخار اگر معلوم شود كه در طول و يا بعد از آزمايش هيدروليكي به تعميراتي احتياج است پس از تكميل تعميرات و پس از هر گونه عمليات حرارتي , ديگ بخار را بايد دوباره مطابق روش توصيف شده در بالا تحت آزمايش فشار قرار داد.

ارائه مدارك ديگ بخار و آبداغ

نقشه‏ ها , مدارك و اوراق اطلاعاتي ديگ بخار و آبداغ

نقشه‏ ها , مدارك و يا اوراق اطلاعاتي , اطلاعات كامل در مورد اندازه ‏ها و فشار طراحي هر ديگ بخار به همراه جزئيات موادي كه در ساخت آن بكار رفته بايد از طرف سازنده در اختيار خريدار و مرجع معتبر بازرسي قرار گيرد. اگر نصب ديگ در محل توسط سازنده تقبل نشده باشد, وي بايد اطلاعات كاملي در مورد نصب مناسب ديگ فراهم آورد.

پس از تكميل نمودن ديگ , در صورت لزوم , نقشه‏ هاي مناسب , مدارك و اوراق اطلاعاتي براي آگاهي مرجع معتبر قانوني بايد همراه آن باشد.

فيلم‏ هاي پرتونگاري , گزارش‏ هاي آزمون آلتراسونيك , نمودارهاي عمليات حرارتي و پرونده ‏هاي مربوط به بازرسي‏ هاي درون كارخانه‏ اي بايد حداقل به مدت 5 سال توسط سازنده ديگ بخار حفظ شوند.

گواهي نامه‏ هاي ديگ بخار و آبداغ:

سازنده بايد گواهي نامه ‏اي در مورد اينكه هر ديگ بخار از تمامي جهات مطابق اين استاندارد طرح , ساخته و آزمايش شده است , صادر نمايد. و اين گواهي نامه بايد توسط مرجع معتبر بازرسي به عنوان شاهد اينكه ديگ بخار اين چنين ساخته و آزمايش شده , تائيد شود. اگر نصب توسط مرجع معتبر بازرسي ديگري بازرسي شده , هر يك از مراجع معتبر بازرسي بايد گواهي نامه را در رابطه با كاري كه نظارت نموده‏اند تائيد نمايند.



  • ماموریت شرکت بازرسی پویا پرتو

    • ماموريت ما اين است با هدف ارتقاء کيفيت، ايمني و آرامش در زندگي مردم خدمات خود را با محوريت بهبود مستمر ارائه نمائيم . موفقيت گذشته ما، مديون اعتماد، اخلاق مداري و تعهد به رعايت استانداردها است.



  • چشم انداز شرکت بازرسی فنی پویا پرتو

    • چشم انداز ما اين است که شرکت ما در سطح جهاني مترادف با کيفيت، برتري و صداقت باشد. ما ميخواهيم به دليل قابل اعتماد بودن ، مشتري گرايي و نوآوري و کيفيت مداوم خدمات شناخته شويم.





تعداد بازديد کنندگان : 879923 بازديد کنندگان امروز : 84 بازديد کنندگان دیروز : 303 کاربران آنلاین : 33

جمعه، 14 ارديبهشت 1403