تبدیل حرارت هدر رفته صفحات خورشیدی به آب شیرین

محققان راهي براي تصفيه آب و توليد الکتريسيته از يک دستگاه واحد که از خورشيد نيرو مي گيرد پيدا کرده اند . دانشمندان صفحات خورشيدي را طوري طراحي کردند که نه فقط برق توليد مي کند، بلکه با استفاده از حرارت توليد شده آب دريا را تقطير و تصفيه مي کند .

به اعتقاد آنها اين طرح مي تواند به بهبود زندگي در مناطق آفتاب‌گير با منابع محدود آب کمک کند .نويسنده اصلي اين گزارش مي گويد انتظار دارد نوع تجاري اين وسيله ظرف پنج سال در دسترس قرار گيرد انرژي و آب پاکيزه از چالش هاي عمده توسعه قابل دوام به خصوص در ميان کشورهاي درحال ظهور است .

با اين حال رويکردهاي سنتي براي توليد برق با مصرف مقدار زيادي آب همراه است. در آمريکا و اروپا حدود ?? درصد آب استخراجي براي توليد انرژي به کار مي رود .به همين شکل، تقطير آب دريا در کشورهايي که منابع آب شيرين آنها محدود است، انرژي زيادي مي برد. تخمين زده مي شود که در کشورهاي عربي حدود 15درصد برق توليدي صرف تهيه آب آشاميدني مي شود .

اکنون محققان فکر مي کنند راهي براي ترکيب اين دو در يک وسيله واحد پيدا کرده اند . صفحات مدرن خورشيدي فقط کسري از نور را تبديل به الکتريسيته مي کنند چون با محدوديت هاي فيزيکي روبرو هستند. به طور عادي حدود 10 تا 20 درصد انرژي خورشيد تبديل به برق مي شود و بقيه به صورت حرارت هدر مي رود .

در آزمايش تازه، دانشمندان يک واحد تقطير با غشا سه مرحله اي طراحي کردند و آن را به پشت يک صفحه پي وي (فتوولتاييک) نصب کردند .غشا دستگاه تقطير آب دريا را در دماي نسبتا کم بخار مي کند. محققان با کمک اين وسيله توانستند سه برابر دستگاه هاي تقطير خورشيدي آب توليد کنند و همزمان توليد انرژي برق هم با بازدهي 11 درصد در جريان بود .

پروفسور پنگ وانگ از دانشگاه علوم و فناوري ملک عبدالله در عربستان سعودي مي گويد: «حرارت تلف شده از صفحات خورشيدي تاکنون مورد توجه نبود، يعني قبلا کسي به آن به عنوان يک منبع نگاه نمي کرد .»«ما از اين حرارت براي بخار کردن آبي که از غشا مي گذرد استفاده کرديم. در سوي ديگر دستگاه ميعان اتفاق مي افتد. از آنجا که اين يک دستگاه تقطير چند مرحله اي است، اجازه مي دهد از حرارت بلااستفاده در مرحله ميعان براي چرخه مجدد تبخير آب استفاده کنيم. براي همين ميزان توليد آب شيرين اين دستگاه خيلي بالاست

به گفته نويسندگان اگر اين فناوري به مرحله توليد انبوه مي رسيد و به کار گرفته مي شد مي توانست ده درصد کل آب مصرفي جهان در سال 2017 را تامين کند .با اين حال پيش از توليد نمونه هاي تجاري اين دستگاه بايد گام هاي دشوار زيادي برداشته شود. از جمله براي نصب آن مساحت زيادي لازم است .

پروفسور وانگ گفت: «از آن مي توان در نواحي ساحلي استفاده کرد به شرطي که هدف تامين آب يک شهر يک ميليون نفري نباشد. اين يک فناوري مناسب براي تامين آب در ابعاد کوچک تا متوسط است



1398/04/24

  • ماموریت شرکت بازرسی پویا پرتو

    • ماموريت ما اين است با هدف ارتقاء کيفيت، ايمني و آرامش در زندگي مردم خدمات خود را با محوريت بهبود مستمر ارائه نمائيم . موفقيت گذشته ما، مديون اعتماد، اخلاق مداري و تعهد به رعايت استانداردها است.



  • چشم انداز شرکت بازرسی فنی پویا پرتو

    • چشم انداز ما اين است که شرکت ما در سطح جهاني مترادف با کيفيت، برتري و صداقت باشد. ما ميخواهيم به دليل قابل اعتماد بودن ، مشتري گرايي و نوآوري و کيفيت مداوم خدمات شناخته شويم.





تعداد بازديد کنندگان : 884627 بازديد کنندگان امروز : 100 بازديد کنندگان دیروز : 88 کاربران آنلاین : 3

جمعه، 28 ارديبهشت 1403