چگونه تجدیدپذیرها آلایندگی و بیکاری را کم می‌کنند؟

تاکنون 112 نيروگاه تجديدپذير در کشور نصب شده که 45 درصد اين نيروگاه‌ها از نوع خورشيدي، 40 درصد از نوع بادي، 12 درصد از نوع برق‌آبي کوچک، 2 درصد از نوع بازيافت حرارتي و يک درصد نيز از نوع زيست توده هستند، در حال حاضر ظرفيت نصب شده انرژي‌هاي نو در کشور به 739 مگاوات رسيده، اين تعداد نيروگاه 3 ميليارد و 255 ميليون کيلووات ساعت انرژي توليد کرده‌ و باعث شده از انتشار حدود دو ميليون و 246 هزار تن گاز گلخانه‌اي (ذرات SO2 ، PM10 ، ناکس و دي اکسيد کربن) و 924 ميليون مترمکعب از مصرف سوخت‌هاي فسيلي بکاهد، بيش از 716 ميليون ليتر در مصرف آب صرفه‌جويي شود و موجب اشتغال 43 هزار و 470 نفر به صورت مستقيم و غيرمستقيم در کشور شده است .

علاوه بر موضوعات زيست محيطي و اشتغال‌زايي، مباحث اقتصادي هم در رابطه با توليد سوخت از نيروگاه‌هاي با سوخت فسيلي و تجديدپذيرها بسيار با اهميت است، براي توليد برق از نيروگاه‌هاي فسيلي سالانه 70 ميليارد متر مکعب گاز، 5 ميليارد ليتر گازوئيل و 4 ميليارد ليتر مازوت نياز است. اگر قيمت اين سوخت‌ها را بر اساس سناريوهاي مختلف تعريف کنيم براي توليد يک کيلووات ساعت برق فسيلي در ايران 431 تومان هزينه سوخت، 156 تومان هزينه تبديل انرژي و 132 تومان هزينه آلايندگي مي‌شود و مجموع اينها بيش از 720 تومان است .

در اين ارتباط محمدعلي پوراميري در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا، گفت: براي دريافت صرفه توليد برق از تجديدپذيرها نسبت به نيروگاه‌هاي با سوخت فسيلي بايد از نگاه ملي به قضيه نگاه کنيم. اولا چقدر برق فسيلي و رايج براي دولت و مردم هزينه به بار مي‌آورد. در شرايط فعلي در فضاي کاملا سوبسيدي هستيم و شايد جزء چند کشور اول دنيا باشيم که سوبسيد به برق  مي‌دهيم، آژانس بين الملي انرژي براي سال 2017 رکورد بيشترين سوبسيد دنيا را با 45 ميليارد دلار در سال به ايران داد و براي سال 2018 پيش‌بيني‌ها بين 50 تا 100 ميليارد دلار است که اين ارقام بيشتر از کشورهايي مثل ونزوئلا و يا چين است .

وي افزود: پس ما در يک فضاي غير واقعي در زمينه ارائه يارانه به برق توليدي از سوخت فسيلي هستيم، در کنار آن در نظر بگيريم که سال گذشته با تحولي که در صنعت پنل‌هاي خورشيدي رخ داد هزينه‌ها 30 درصد کاهش يافت و اکنون مي‌توان گفت که انرژي هاي نو به صرفه‌ترند .

عضو انجمن انرژي‌هاي تجديدپذير تصريح کرد: امروزه تجديدپذيرها نه فقط سالم‌تر و سريع‌تر، بلکه ارزان‌تر هم هستند، البته بدين معنا نيست که تجديدپذيرها راه حل کلي هستند و تمام مشکلات صنعت برق حل مي‌شود، بايد به عنوان 20 درصد از راهکار کلي در نظر گرفته شوند .

وي با بيان اينکه انرژي‌هاي تجديدپذير تلفات شبکه را کاهش مي‌دهند، تاکيد کرد: ذره ذره بايد سهم انرژي‌هاي تجديدپذير بيشتر شود و نياز صنعت برق را در پيک شبکه تامين کنند .

پوراميري گفت: مشکل صنعت برق ما اين است که در تابستان نياز بالا مي‌رود و بايد نيروگاه فسيلي احداث شود و در زمستان نياز کم است و بايد نيروگاه‌ها خاموش شوند، با نيروگاه‌هاي خورشيدي اين موضوع حل مي‌شود چون پيک مصرف انرژي در ايران ظهر تابستان است يعني در طول روز از صبح، متناسب با شدت تابش شروع و در ظهر به اوج توليد مي‌رسند که دقيقا پيک نياز شبکه است. به عبارت ديگر وقتي نياز به برق نداريم، مازاد توليد هم نداريم، بر عکس در نيروگاه‌هاي فسيلي با گرم شدن درجه حرارت، راندمانشان در پايين‌ترين حالت است، بنابراين اين رويه در نيروگاه‌هاي خورشيدي بسيار ارزشمند است .

وي با بيان اينکه مناطق مرکزي ايران به خصوص  کرمان، يزد، خراسان جنوبي، بخشي از اصفهان و شيراز پتانسيل خوبي براي توليد برق از خورشيد دارند، خاطرنشان کرد: مزيت ويژه اين است که  مي‌توان فوق العاده سريع، در ظرفيت‌هاي متفاوت و مطابق نياز هر شهر احداث شوند و تلفات و پراکندگي شبکه را تا حد خيلي خوبي کاهش دهيم .

عضو انجمن انرژي‌هاي تجديدپذير افزود: وقتي نيروگاه خورشيدي در ظرفيت‌هاي متناسب با هر منطقه‌اي احداث کنيم، تلفات شبکه کم مي‌شود و معذوريت نيروگاه فسيلي بابت دسترسي به آب و يا ايجاد  آلودگي را هم نداريم، حتي در اروپا رايج است که در کنار نيروگاه خورشيدي، دام چرا مي‌کند و هيچ  مشکل و آلودگي هم وجود ندارد .

وي گفت: در مناطق گرمسير به دليل خشکسالي و از دست رفتن اشتغال و کشاورزي، احداث تجديدپذيرها مي‌توانند علاوه بر درآمدزايي براي خانوارها و جلوگيري از مهاجرات به دليل بيکاري، حفره‌هاي کمبود منبع انرژي را نيز پر کنند. مزيت عمقي اين است که به جاي توزيع پول براي رفع مشکل، شان افراد حفظ مي‌شود و اثر رواني خوبي دارد، زيرا فرد به اين فکر مي‌کند که در يک صنعت زيرساختي سرمايه گذاري کرده و درآمد کسب مي‌کند، در واقع طرحي هوشمندانه است که يک کار توليدي به حساب مي‌آيد، منابع هدر نرفته، آلودگي ايجاد نمي‌شود، دلالي هم نيست .



1398/04/17

  • ماموریت شرکت بازرسی پویا پرتو

    • ماموريت ما اين است با هدف ارتقاء کيفيت، ايمني و آرامش در زندگي مردم خدمات خود را با محوريت بهبود مستمر ارائه نمائيم . موفقيت گذشته ما، مديون اعتماد، اخلاق مداري و تعهد به رعايت استانداردها است.



  • چشم انداز شرکت بازرسی فنی پویا پرتو

    • چشم انداز ما اين است که شرکت ما در سطح جهاني مترادف با کيفيت، برتري و صداقت باشد. ما ميخواهيم به دليل قابل اعتماد بودن ، مشتري گرايي و نوآوري و کيفيت مداوم خدمات شناخته شويم.





تعداد بازديد کنندگان : 884587 بازديد کنندگان امروز : 60 بازديد کنندگان دیروز : 88 کاربران آنلاین : 15

جمعه، 28 ارديبهشت 1403