تولید سالانه ۸۳۰ میلیون تن CO2 برای تولید سوخت هیدورژن

هيدروژن امروزه به عنوان يک سوخت پاک مطرح مي شود. اما اين تنها يک روي مسئله است. توليد هيدروژن با چالشي به نام ماده اوليه توليد روبه روست. ماده اوليه توليد اين نوع سوخت، عموما سوخت هاي فسيلي مثل گاز و زغال سنگ هست. در نتيجه زماني مي توان به پاک بودن سوخت هيدروژن صحه گذاشت که ماده اوليه توليد آن از انرژي هاي تجديدپذير باشد .

 هيدروژن امروزه برتري بي سابقه اي را تجربه مي کند. دنيا نبايد اين فرصت منحصربه فرد را براي تبديل هيدروژن به يک انرژي پاک براي آينده از دست بدهد .

هيدروژن و انرژي داستان تاريخي مشترکي را با هم گذرانده اند، 200 سال پيش که اولين موتور احتراق داخلي به بخشي از صنايع پالايشي مدرن تبديل گشت .

اين سوخت سبک است، قابل ذخيره است، و به واقع هيچ آلاينده و گاز گلخانه اي را به طور مستقيم توليد نمي کند. اما براي اين که هيدروژن در گذار انرژي جايگاه ويزه اي براي خود بيابد، بايد در بخش هاي سازگاري پيدا کند که کاملا با آنها بيگانه است، مثل حمل و نقل، ساختمان سازي و توليد برق .

تقاضا براي هيدروژن

آژانس بين المللي انرژي مي گويد در سراسر دنيا، عرضه هيدروژن به مصرف کنندگان صنعتي به صورت يک تجارت بزرگ درآمده است. تقاضا براي هيدروژن که از سال 1975 تا کنون بيش از سه برابر شده است، حالا هم ادامه دارد تقريبا از سوخت هاي فسيلي به دست آمده است، 6 درصد از گاز طبيعي و 2 درصد  از زغال سنگ دنيا صرف توليد هيدروژن مي شود .

در نتيجه توليد هيدوژن سالانه حدود 830 ميليون تن CO 2 توليد مي کند که برابر با CO 2 انتشار يافته توسط بريتانيا و اندونزي است .

با اين حال تعداد کشورهايي که به دنبال توسعه تکنولوژي هاي توليد هيدروژن هستند در حال رشد است .

در حال حاضر در دنيا بيش از 50 طرح هدفمند، اجباري و انگيزشي وجود دارد که هدف آنها توليد هيدروژن است که بيشتر بر هيدروژن مورد استاده در حمل و نقل متمرکز هستند .

در چند دهه گذشته، تحقيقات و توسعه در زمينه هيدروژن از سوي دولت ها به شدت رو به افزايش بوده است البته از پيک سال 2008 کمتر است .

توليد هيدروژن

هيدروژن به روش هاي گوناگون توليد مي شود. از استخراج آن از سوخت هاي فسيلي و بيومس تا استخراج آن از آب يا ترکيبي از اين روش ها .

در حال حاضر گاز طبيعي عمده ترين منبع توليد هيدروژن در دنياست، منبع سه چهارم هيدروژن توليدي دنيا، يعني حدود 70 ميليون تن. اين رقم تقريبا معادل با 6 درصد مصرف جهاني گاز طبيعي دنياست .

بعد از گاز طبيعي در توليد هيدروژن، زغال سنگ قرار دارد. دليل استفاده از زغال سنگ در توليد هيدروژن هم نقش اساسي اين سوخت فسيلي در چين است .

بخش کوچکي از هيدروژن هم با استفاده از نفت و برق توليد مي شود .

هزينه توليد هيدروژن از گاز طبيعي بستگي به روش ها و فاکتورهاي اقتصادي بسياري دارد، قيمت گاز و سرمايه گذاري اوليه دو فاکتور بسيار مهم در اين زمينه هستند .

هزينه سوخت مهمترين عامل است به طوري که حدود 45 درصد تا75 درصد از هزينه را شامل مي شود .

قيمت کم گاز در خاورميانه، روسيه و آمريکاي شمالي باعث شده است در اين مناطق توليد هيدروژن هزينه کمي داشته باشد .

وارد کنندهاي گاز مثل ژاپن، کره، چين و هند اما به دليل هزينه بالاي واردات گاز، هيدورژن توليد گران تري هم دارند .

درحالي که امروزه کمتر از 0.1 درصد توليد جهاني هيدروژن دنيا از الکتروليز آب به دست مي آيد، اما آژانس بين المللي انرژي معتقد است که با کاهش هزينه هاي برق تجديدپذير، به ويزه صفحات خورشيدي و بادي، توليد هيدروژن از الکتروليز آب رو به رشد خواهد بود. از اين رو آژانس بين المللي انرژي خبر از پروژه هاي جديدي براي توليد هيدروژن مي دهد .

اما اگر قرار باشد تمام هيدروژن مورد نياز امروزي از برق توليد شود، تقاضا براي برق حدود 3600 تراوات ساعت افزايش خواهد يافت. اين ميزان برق بيش از مقدار برق توليدي سالانه اتحاديه اروپاست .

از اين رو آژانس توصيه مي کند که واحدهاي توليد هيدروژن در جاهايي راه اندازي شوند که از نظر توليد برق تجديدپذير بسيار غني هستند. اين واحدها مي توانند حتي با در نظر گرفتن هزينه انتقال و توزيع هم مقرون به صرفه تر باشند.



1398/04/17

  • ماموریت شرکت بازرسی پویا پرتو

    • ماموريت ما اين است با هدف ارتقاء کيفيت، ايمني و آرامش در زندگي مردم خدمات خود را با محوريت بهبود مستمر ارائه نمائيم . موفقيت گذشته ما، مديون اعتماد، اخلاق مداري و تعهد به رعايت استانداردها است.



  • چشم انداز شرکت بازرسی فنی پویا پرتو

    • چشم انداز ما اين است که شرکت ما در سطح جهاني مترادف با کيفيت، برتري و صداقت باشد. ما ميخواهيم به دليل قابل اعتماد بودن ، مشتري گرايي و نوآوري و کيفيت مداوم خدمات شناخته شويم.





تعداد بازديد کنندگان : 884622 بازديد کنندگان امروز : 95 بازديد کنندگان دیروز : 88 کاربران آنلاین : 6

جمعه، 28 ارديبهشت 1403