بازرسی به روش مایعات نافذ (PT)
تست مايعات نافذ (PT)

تست مايعات نافذ (PT) نيز يکي ديگر از روشهاي تستهاي غير مخرب (NDT) مي باشد که مي توان با آن عيوب سطحي و راه يافته به سطح را در فلز جوش پيدا کرد. اين روش در پاس ريشه و پاسهاي بعدي براي پيدا کردن عيوب سطحي و عيوب راه يافته به سطح و تعمير اين عيوب در جوش کاربرد  دارد در اين روش يک مايع نافذ براي مدت مشخصي روي سطح قطعه اعمال مي شود که در اين مدت در اثر خاصيت موئينگي، مايع نافذ داخل عيوبي که در سطح باز شده اند نفوذ مي کند. در مرحله بعدي مقدار اضافي مايع نافذ از روي سطح قطعه برداشته مي شود، سپس قطعه خشک مي شود و ماده ظهور بر روي سطح اعمال مي شود. مايع نافذي که در داخل ناپيوستگي باقي مانده بود به وسيله ماده ي ظهور جذب شده و محل و اندازه و نوع ناپيوستگي را نشان مي دهد. دقت کافي اعمال شود که مواد تشکيل دهنده مايع نافذ و ماده ي ظهور بر روي ماده قطعه مورد آزمايش اثر بدي نگذارند.

مراحل تست مايعات نافذ (PT)

1- مايع نافذ بر روي سطح قطعه براي مدت معييني اعمال مي شود
2- مايع نافذ در اثر خاصيت موئينگيدرون ناپيوستگيها  نفوذ مي کند
3- اضافي مايع نافذ از روي سطح جمع آوري مي شود
4- سطح خشک شده و ماده ي ظهور اعمال مي شود
5- مايع نافذي که در داخل ناپيوستگيها باقي مانده، توسط ماده ي ظهور جذب مي شود
6- محل، اندازه و نوع عيوب نمايان مي شود

اين روش يکي از بهترين روشها براي بازرسي انواع ترکهاي سطحي (راه يافته به سطح) حفره هاي گازي، تورقها، عدم پيوستگي در لبه هاي رويي يا اتصالات مواد و هرگونه نشتي در اتصالات لوله ها و مخازن مي باشد. اين روش روي مواد آهني و غير آهني، سراميکها، محصولات متالورژي پودر، جوشها، شيشه و انواع پلاستيکها و مواد ترکيبي کاربرد دارد. 


  • ماموریت شرکت بازرسی پویا پرتو

    • ماموريت ما اين است با هدف ارتقاء کيفيت، ايمني و آرامش در زندگي مردم خدمات خود را با محوريت بهبود مستمر ارائه نمائيم . موفقيت گذشته ما، مديون اعتماد، اخلاق مداري و تعهد به رعايت استانداردها است.



  • چشم انداز شرکت بازرسی فنی پویا پرتو

    • چشم انداز ما اين است که شرکت ما در سطح جهاني مترادف با کيفيت، برتري و صداقت باشد. ما ميخواهيم به دليل قابل اعتماد بودن ، مشتري گرايي و نوآوري و کيفيت مداوم خدمات شناخته شويم.





تعداد بازديد کنندگان : 879855 بازديد کنندگان امروز : 16 بازديد کنندگان دیروز : 303 کاربران آنلاین : 3

جمعه، 14 ارديبهشت 1403