بازرسی به روش رادیوگرافی (RT)
تست راديوگرافي صنعتي(RT)

تست راديوگرافي صنعتي(RT) يکي از پرکاربردترين روشهاي تستهاي غير مخرب (NDT)براي رديابي عيوب داخلي مثل حفره هاي گازي مي باشد.عيوب صفحه اي نيز مي توانند با جهت گيري مناسب توسط راديوگرافي رديابي شوند اين روش همچنين براي پيدا کردن تغييرات ترکيب در مواد، ضخامت سنجي، تعيين محل قطعات اضافي يا معيوب که در داخل دستگاهها وجود دارند و از ديد پنهان مي باشند استفاده شوند مزيت اوليه استفاده از پرتوهاي يونيزه کننده در NDT اين حقيقت مي باشد که مي توان با استفاده از اين پرتوها در اجسام با اشکال مختلف و اندازه هاي ميکروني قطعات الکترونيکي استفاده کرد. تشعشعهاي يونيزه کننده، همانطور که از اسم آنها معلوم است تشعشعات ذرات باردار مثل پروتونها، الکترونها، پوزيترونها و غيره مي باشند همچنين شامل تشعشعات الکترومغناطيسي مثل امواج ايکس (X) و امواج گاما مي باشند. فرق اصلي بين اشعه هاي ايکس (X) ، گاما و ساير اشعه هاي الکترومغناطيسي مثل نور، امواج ماوراء بنفش و مادون قرمز از نظر تست و ارزيابي، اين حقيقت مي باشد که اشعه هاي ايکس (X) و گاما داراي قابليت نفوذ در مواد کدري هستند که نور توانايي نفوذ در آنها را ندارد علاوه بر آن  اين امواج مثل نور داراي خاصيت ثبت تصاوير هستند.

مزيت اوليه استفاده از اشعه هاي يونيزه کننده در NDT از اين حقيقت ناشي مي شود که مي توان اشعه هاي يونيزه کننده را در مورد بسياري از مواد از رنج عناصر سبک مثل آلومينيوم، برليم و منيزيم تا فولاد، نيکل وساير عناصر سنگين، به کار برد، اشکال مختلف توليدي که توسط اين تشعشعات مورد بازرسي قرار مي گيرند شامل رنج گسترده اي از ريخته گري، جوشکاري، کامپوزيتها و قطعات سر هم بندي و جمع شده مي باشند.

اصول اوليه راديوگرافي صنعتي

روش راديوگرافي يک روش حجمي در NDT مي باشد که بر اساس اختلاف در جذب اشعه نافذ به وسيله ي قطعه ي مورد بازرسي و با استفاده از تشعشعات الکترومغناطيسي با طول موجهاي خيلي کوچک (اشعه هاي ايکس (X) يا گاما )يا تشعشعات ذره اي (β وα يا نوترون ) انجام مي شود به خاطر اختلاف در دانسيته و تغيير در ضخامت قطعه يا اختلاف در خواص جذب که به خاطر اختلاف در ترکيب و وجود عيوب مي باشد، قسمتهاي مختلف قطعه مورد آزمايش مقادير مختافي از اشعه نافذ را جذب مي کنند.

در روشهاي معمول راديوگرافي، يک جسم توسط (اشعه هاي ايکس (X) يا گاما پرتودهي مي شود و قسمتياز تشعشع که به وسيله  ي جسم جذب نشده است، روي يک برگه فيلم برخورد مي کند و اثري (شبيه به اثر نور در فيلم عکاسي) روي فيلم مي گذارد. با ظهور فيلم، يک شکل دو بعدي که به صورت نقاط تيره و روشن مي باشد پديد مي آيد در اثر تغيير در دانسيته يا ضخامت يا ترکيبات جسم مورد آزمايش، تغييراتي در شدت اشعه ي عبور کرده بوجود مي آيد و در نهايت دانسيته ي عکس به دست آمده تغيير مي کند. ارزيابي فيلم بر اساس مقايسه ي اختلاف در دانسيته ي فيلم با مشخصات معلوم يا در اثر حضور عيوب در جسم مورد آزمايش انجام مي شود.



  • ماموریت شرکت بازرسی پویا پرتو

    • ماموريت ما اين است با هدف ارتقاء کيفيت، ايمني و آرامش در زندگي مردم خدمات خود را با محوريت بهبود مستمر ارائه نمائيم . موفقيت گذشته ما، مديون اعتماد، اخلاق مداري و تعهد به رعايت استانداردها است.



  • چشم انداز شرکت بازرسی فنی پویا پرتو

    • چشم انداز ما اين است که شرکت ما در سطح جهاني مترادف با کيفيت، برتري و صداقت باشد. ما ميخواهيم به دليل قابل اعتماد بودن ، مشتري گرايي و نوآوري و کيفيت مداوم خدمات شناخته شويم.





تعداد بازديد کنندگان : 879835 بازديد کنندگان امروز : 299 بازديد کنندگان دیروز : 136 کاربران آنلاین : 18

پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403