بازرسی چشمی (VT)
بازرسي چشمي (VT)

معمولترين نوع تستهاي غير مخرب، بازرسي چشمي (VT) مي باشد. اين روش سادخ داراي کاربرد آسان و سريع است و معمولا با قيمت تمام شده پايين انجام مي شود هر چند که يک قطعه توسط روشهاي ديگر تستهاي غير مخرب (NDT) تست شود، يک بازرسي چشمي بايد روي قطعه انجام شود. يک بازرسي چشمي ساده در روي قطعه مي تواند عيوب سطحي بزرگ را شناسايي کرده و بلافاصله قطعه را رد کند و به طبع آن در زمان و هزينه سرفه جويي کند، در غير اين صورت با صرف هزينه و زمان زياد وبا روشهاي پيچيده تر اين نتيجه بدست آيد. اغلب، تست در اتصالات جوش شده براي پيدا کردن عيوب کوچک انجام مي شود براي اين منظور، بازرسي چشمي با دقت خيلي بالا مورد استفاده قرار مي گيرد.
بازرسي چشمي داراي کاربردهاي وسيعي در بازرسي مواد خام ريخته گري و مواد جوشکاري شده مي باشد. هر چند بخاطر دادن اطلاعات مفيد در مراحل مختلف جوشکاري، اين روش در جوشکاري از اهميت بيشتري برخوردار است. بسياري از خصوصيات جوش را بعد از اتمام جوشکاري و با نگاه کردن به جوش مي توان فهميد ولي با بازرسي چشمي در حين مراحل جوشکاري اطلاعات بيشتري را مي توان در مورد جوش به دست آورد. براي بسياري از جوشهايي که حساسيت زيادي ندارند سلامت جوش به صورت اوليه با بازرسي چشمي تعيين مي گردد. بازرسي چشمي هنوز هم يک جزء مهم در کنترل کيفيت مي باشد. بازرسي چشمي جوش بايد، قبل از جوشکاري، در حين جوشکاري و بعد از اتمام جوش انجام گيرد.
بازرسي چشمي در هنگامي که جوشکاري انجام مي شود و بعد از آن باعث بالا رفتن کيفيت جوش مي شود و بعد از تکميل آن، اطلاعات زير را در اختيار بازرس قرار مي دهد.

1- آيا نفوذ و ذوب به صورت کامل بين فلز پايه و فلز جوش انجام گرفته است؟
2- آيا نشانه اي از وجود سوختگي لبه جوش در امتداد مرز جوش و فلز پايه وجود دارد؟
3- با نگاه کردن به ريشه جوشهاي Vيا U شکل مي توان فهميد آيا نفوذ در اتصال به ميزان لازم انجام شده است؟
4- آيا تاج جوش حالت مناسب (محدب) دارد يا حالت مقعر دارد؟
5- آيا ابعاد جوش درست مي باشد؟
6- مطابقت جوشها با اندازه هاي تعيين شده، آماده سازيها و کنترل مراحل آماده سازي جوش
7- مقبول بودن ظاهر جوش با توجه به عواملي مثل: ظاهر گرده جوش، پاششهاي جوش، سوختگي لبه جوش و روي هم افتادگي جوش
8- مشاهده عيوب و ترکها در سطح قابل مشاهده جوش
9- عدم نفوذ در ريشه يا نفوذ بيش از اندازه در ريشه
10- سوراخهاي کوچک ولي عميق، حفره هاي گازي، تورق در انتهاي ورق
11- حوضچه هاي مذاب شبيه دهانه آتشفشان، حالت غير طبيعي موجهاي گرده جوش و ...


  • ماموریت شرکت بازرسی پویا پرتو

    • ماموريت ما اين است با هدف ارتقاء کيفيت، ايمني و آرامش در زندگي مردم خدمات خود را با محوريت بهبود مستمر ارائه نمائيم . موفقيت گذشته ما، مديون اعتماد، اخلاق مداري و تعهد به رعايت استانداردها است.



  • چشم انداز شرکت بازرسی فنی پویا پرتو

    • چشم انداز ما اين است که شرکت ما در سطح جهاني مترادف با کيفيت، برتري و صداقت باشد. ما ميخواهيم به دليل قابل اعتماد بودن ، مشتري گرايي و نوآوري و کيفيت مداوم خدمات شناخته شويم.





تعداد بازديد کنندگان : 879827 بازديد کنندگان امروز : 291 بازديد کنندگان دیروز : 136 کاربران آنلاین : 6

پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403