دیزل‌گیت ایران خودرو در راه است؟

آيا سواري‌هاي ديزلي وارد چرخه توليد مي‌شوند؟ شنيده‌ها حاکي از آن است که سازمان محيط زيست در حال بررسي درخواست توليد سواري‌هاي ديزلي است، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينکه اين موضوع از سوي مرکز تحقيقات موتور ايران خودرو مطرح شده است، گفت: سازمان محيط زيست قطعا با ورود موتور ديزل به ناوگان سواري مخالف است و اميدواريم که هيچ دولتي حاضر نشود که مجوز ورود ناوگان ديزل سواري را به جاده‌ها و شهرهاي کشور صادر کند .

 عيسي کلانتري با اين توضيح که «مرکز تحقيقات موتور ايران خودرو» از حدود يک دهه پيش، مطالعاتي روي موتور سواري ديزلي انجام داده و گويا در اين زمينه سرمايه‌گذاري 50 ميليون يورويي نيز داشته است و در حال حاضر نيز دنبال توليد و توسعه موتورهاي ديزلي است، اظهارکرد: بررسي کارشناسان سازمان حفاظت محيط زيست نشان مي‌دهد که موتورهاي ديزلي بسيار آلوده‌کننده هستند و ترکيبات آلايندگي آن به ويژه ذرات معلق سرطان‌زاست .

  رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينکه وجود 100 هزار خودروي سنگين ديزلي در تهران به معضلي لاينحل تبديل شده است، تصريح کرد: در شرايطي که هنوز نتوانستيم مسئله اين خودروهاي سنگين ديزلي تهران را با وجود مصوبات متعدد و قانون هواي پاک حل و فصل کنيم، چطور مي‌توانيم سواري ديزلي را هم وارد چرخه مصرف کنيم؟ هنوز وزارت صنعت و وزارت کشور به تعهداتشان براي نصب فيلتر دوده و يا گازسوز کردن خودروهاي سنگين عمل نکرده‌اند و قطعا توليد سواري‌هاي ديزلي مشکلات گذشته را صد چندان خواهد کرد .

 وي با تاکيد بر اينکه کنترل آلايندگي موتورهاي ديزلي پيچيده‌تر از موتورهاي بنزيني است، گفت: بهتر است به جاي توليد موتورهاي ديزلي بخش خصوصي و دولتي در زمينه توليد و توسعه سواري‌هاي پايه‌گازسوز که اتفاقا مطالعات آن هم در کشور انجام شده، اقدام کنند. ضمن اينکه طبق استانداردهاي جهاني موتورهاي پايه‌گازسوز در رده خودروهاي پاک قرار مي‌گيرند .

معاون رئيس جمهوري همچنين با اشاره به تاثير کيفيت سوخت گازوئيل در کارکرد موتور و قطعات کاهش آلايندگي خودروهاي ديزلي تاکيد کرد: علي‌رغم تلاش وزارت نفت، تعداد زيادي از جايگاه‌هاي سوخت کشور از گازوئيل استاندارد يورو4 برخوردار نيستند و اگر خودروهاي ديزلي حتي يک بار هم از سوخت غير استاندارد با گوگرد بالاي 50 ppm  استفاده کنند، علاوه بر اختلال در کارکرد موتور، قطعات کاهش آلايندگي نيز بلافاصله تخريب مي‌شوند .

 در سال 2015 رسوايي «پرونده خودروهاي آلاينده فولکس واگن» آلمان در آمريکا افشا شد چون پس از آزمايش‌هاي صورت گرفته مشخص شد که نرم‌افزار مديريت «ميزان آلايندگي موتور خودروهاي ديزلي» اين شرکت دستکاري شده بود. فولکس واگن پس از اعتراف به تقلب، به پرداخت 4.3 ميليارد دلار جريمه محکوم شد که اين پرونده به رسوايي «ديزل‌گيت» معروف و باعث شد بسياري از خودروسازان بزرگ آلمان اعم از فولکس واگن و تمامي زيرمجموعه‌هايش اعم از آئودي و پورشه را زير سوال ببرد .

 حال با توجه به خبرهاي شنيده شده مبني بر تمرکز يکي از شرکت‌هاي خودروسازي کشور در زمينه توليد و توسعه سواري‌هاي ديزلي و با توجه به اينکه کنترل آلايندگي ديزل‌ها بسيار پيچيده‌تر از موتورهاي بنزيني است که تجربه خودروسازي کشورهاي پشرفته از جمله آلمان هم اين را تاييد مي‌کند و قطعا اقدام به تقلب فولکس واگن نيز مصداقي از دشواري کنترل آلايندگي ديزل هاست، آيا مي توان گفت که ديزل گيت ديگري در راه است؟



1398/03/13

  • ماموریت شرکت بازرسی پویا پرتو

    • ماموريت ما اين است با هدف ارتقاء کيفيت، ايمني و آرامش در زندگي مردم خدمات خود را با محوريت بهبود مستمر ارائه نمائيم . موفقيت گذشته ما، مديون اعتماد، اخلاق مداري و تعهد به رعايت استانداردها است.



  • چشم انداز شرکت بازرسی فنی پویا پرتو

    • چشم انداز ما اين است که شرکت ما در سطح جهاني مترادف با کيفيت، برتري و صداقت باشد. ما ميخواهيم به دليل قابل اعتماد بودن ، مشتري گرايي و نوآوري و کيفيت مداوم خدمات شناخته شويم.





تعداد بازديد کنندگان : 884627 بازديد کنندگان امروز : 100 بازديد کنندگان دیروز : 88 کاربران آنلاین : 3

جمعه، 28 ارديبهشت 1403