تولید برق تجدیدپذیر کشور از مرز ۳ میلیارد کیلووات ساعت گذشت

وزارت نيرو مي گويد توليد برق تجديدپذير کشور از مرز 3 ميليارد کيلووات ساعت گذشته است.

بنا به گزارش ، وضعيت جهاني تجديپذيرهاي 2018 رن21 نشان مي دهد تجديدپذيرها 70 درصد از ظرفيت خالص افزوده شده به برق جهان را در سال 2017 به خود اختصاص دادند که بيشترين افزايش ظرفيت برق تجديدپذير در عصر جديد محسوب مي شود .

بخش هاي گرمايش، سرمايش و حمل و نقل که در مجموع چهار پنجم از تقاضاي انرژي نهايي را در جهان از آن خود کرده اند، همچنان فاصله زيادي با بخش برق دارند .

بر اساس اين گزارش ظرفيت جديد افزودخ شده به خورشيد فتوولتائيک به رکورد 29 درصد رسيد. ظرفيت برق فتوولتائيک افزوده شده به شبکه برق جهان از مجموع ظرفيت خالص افزوده شده به نيروگاه هاي زغال سنگي، گازي و هسته اي بيشتر بود .

برق بادي نيز با 52 گيگاوات افزايش، در رشد ظرفيت تجديدپذيرها تاثير گذار بوده است .

علي رغم يارانه هاي سنگين و ادامه دار در توليد سوخت هاي فسيلي، سرمايه گذاري در ظرفيت هاي تجديدپذير بيش از دو برابر مجموع سرمايه گذاري در ظرفيت هاي جديد برق فسيلي و هسته اي بوده است .

در سال 2017 چين، اروپا و ايالات متحده، 75 درصد سرمايه گذاري هاي جهاني در زمينه تجديدپذيرها را از آن خود کردند .

بر اساس اين گزارش براي نخستين بار در چهار سال گذشته هم تقاضاي انرژي و هم انتشار CO2 مربوط به انرزي هب طور چششمگيري افزايش يافتند. انتشار CO2 مربوط به انرژي 1.4 درصد و تقاضاي جهاني انرژي 2.1 درصد افزايش يافتند .

انرژي تجديدپذير در سال 2015 تقريبا 10 درصد از مجموع توليد جهاني گرما را تامين کرده است. تنها در 48 کشور جهان اهداف ملي انرژي تجديدپذير براي گرمايش و سرمايش وجود دارد در حالي که در 146 کشور اين اهداف براي بخش برق تعريف شده اند .

وضعيت ايران

اولين گزارش وضعيت تجديدپذيرها در سال 98 منتشر شده است .

بر اساس اين گزارش سهم انواع نيروگاه هاي تجديدپذير در توليد برق در ايران به ترتيب بادي با 41 درصد، خورشيدي با 43درصد، برق آبي کوچک با 13 درصد و بازيافت حرارت با 2 درصد بوده است .

بر همين اساس تعداد نيروگاه هاي در حال احداث در ايران 46 نيروگاه است. هم‌اکنون 424 مگاوات نيروگاه تجديدپذير درون کشور در حال احداث است و ظرفيت نصب شده انرژي‌هاي نو کشور به 706 مگاوات رسيده است. همچنين تاکنون 100 نيروگاه تجديدپذير مگاواتي در کشور نصب شده است .

وزارت نيرو مي گويد توليد برق تجديدپذير کشور از مرز3 ميليارد کيلووات ساعت گذشته است .

بر اساس گزارش وزارت نيرو، از تيرماه سال 88 تا انتهاي فروردين‌ماه سال جاري بيش از سه ميليارد کيلووات ساعت برق از محل انرژي‌هاي نو توليد شده است.  اين ميزان توليد انرژي‌هاي نو باعث شده 855ميليون مترمکعب از مصرف سوخت‌هاي فسيلي در ايران که جزو عوامل اصلي آلايندگي هوا در کشور است، کاسته شود و بيش از 663 ميليون ليتر در مصرف آب نيز صرفه‌جويي شود .

براساس اين گزارش انرژي‌هاي تجديدپذير موجب اشتغال 43 هزار و 350 نفر به صورت مستقيم و غيرمستقيم در کشور شده و حجم سرمايه‌گذاري غيردولتي در اين بخش به بيش از 123 هزار ميليارد ريال رسيده است .

بررسي اعداد و ارقام موجود در اين بخش حکايت از آن دارد که43 درصد نيروگاه‌هاي تجديدپذير کشور از نوع خورشيدي، 41درصد از نوع بادي، 13 درصد از نوع برق‌آبي کوچک، دو درصد از نوع بازيافت حرارت و يک درصد نيز از نوع زيست توده است .



1398/02/09

  • ماموریت شرکت بازرسی پویا پرتو

    • ماموريت ما اين است با هدف ارتقاء کيفيت، ايمني و آرامش در زندگي مردم خدمات خود را با محوريت بهبود مستمر ارائه نمائيم . موفقيت گذشته ما، مديون اعتماد، اخلاق مداري و تعهد به رعايت استانداردها است.



  • چشم انداز شرکت بازرسی فنی پویا پرتو

    • چشم انداز ما اين است که شرکت ما در سطح جهاني مترادف با کيفيت، برتري و صداقت باشد. ما ميخواهيم به دليل قابل اعتماد بودن ، مشتري گرايي و نوآوري و کيفيت مداوم خدمات شناخته شويم.





تعداد بازديد کنندگان : 884627 بازديد کنندگان امروز : 100 بازديد کنندگان دیروز : 88 کاربران آنلاین : 3

جمعه، 28 ارديبهشت 1403