ضرورت توجه به انرژی‌ های تجدیدپذیر درکنار جبران خسارات سیل

دبير ستاد انرژي معاونت علمي با اشاره به سيل اخير در کشور و لزوم بهره‌گيري از فناوري‌هاي روز به منظور کاهش خسارات سيل، اظهار کرد: به‌منظور مقابله با مشکلات و اتفاقات طبيعي بايد قبل از انجام هر کاري به نقشه‌هاي مهم و استراتژيک تعريف‌شده توجه کرد .

 کامبيز مهدي زاده با اشاره به اينکه سازمان زمين‌شناسي در سال 1393وقوع اين سيل را هشدار داده بود، گفت: اين سازمان چند سال پيش اين سيل را در استان‌هايي که در آن‌ها سيل رخ داد پيش‌بيني و نقشه پهنه‌بندي سيلاب را ارائه کرده است، اما متاسفانه به اين موضوع توجه نشد .

مهدي زاده در ادامه گفت: مسئولان نهادهايي ازجمله سازمان محيط‌زيست، سازمان مديريت بحران، وزارت نيرو و تمامي مديراني که با اين حوزه مرتبط بودند به نقشه‌هاي تهيه‌شده از سوي سازمان زمين‌شناسي و مطالعات ارزيابي مخاطرات بي‌توجهي کردند و به همين دليل ما شاهد جاري شدن سيل در استان‌هاي پيش‌بيني‌شده بوديم .

دبير ستاد توسعه فناوري حوزه انرژي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در ادامه با بيان اينکه، در دنيا براي ساخت هر سازه، راه، پل و مواردي ازاين‌دست نقشه‌هاي تهيه‌شده را مدنظر قرار مي‌دهند، افزود: بر همين اساس وجود هرگونه گسل، فرونشست، زمين‌لغزش، نوع و جنس سنگ و خاک را بررسي و پروژه‌هاي ساخت را بر آن اساس تعريف مي‌کنند .

وي با اشاره به اين موضوع که کشور ما از لحاظ زمين‌شناسي، حرکات زمين ساختي و تکتونيک بسيار فعال است، گفت: بايد قبل از انجام هر کاري به نقشه‌هاي مهم و استراتژيک تعريف‌شده توجه کرد تا بتوان با مشکلات و اتفاقاتي که رخ مي‌دهد روبه‌رو شد .

برنامه‌ريزي و کنترل خسارات

مهدي زاده همچنين اظهار کرد: در صورت رعايت اين موارد ما مي‌توانستيم خسارات جاني و مالي اين نوع اتفاقات را تحت کنترل داشته و کاهش دهيم به دليل اينکه درهرصورت با بروز هرگونه حادثه غيرمترقبه‌اي خسارات وجود دارد اما در صورت توجه به نقشه‌ها و برنامه‌ها قدرت مقابله با اين نوع مشکلات بيشتر خواهد بود .

وي با اشاره به بروز سيل اخير و خسارات و مشکلات ايجادشده براي کشور گفت: با توجه به‌ تمامي خسارات مالي و جاني که از بروز و وقوع اين سيل به وجود آمد اين رخداد در افزايش سطح پيزومتريک آب‌ها تاثيرگذار بود و اين افزايش کمک مي‌کند تا آب‌هاي زيرزميني روند بهتري را براي تکميل ظرفيت طي کنند اما براي تکميل کل ظرفيت حداقل بين 10 تا15 سال زمان لازم است .

دبير ستاد توسعه فناوري حوزه انرژي معاونت علمي و فناوري در ادامه گفت: بارندگي‌ها اخير موجب پر شدن هورهاي کشور از جمله هورالعظيم شد و حتي سطح فيزيکي درياچه اروميه نيز 40 درصد پيشرفت داشته است که اين افزايش سطح بارش‌ها در کنترل کانون ريز گردها تاثيرگذار است .

مهدي زاده خاطرنشان کرد: بارندگي‌هاي اخير قطعا در کاهش ايجاد فضاي گردوغبار تاثيرگذار است اما مشروط به اينکه مسئولان با برنامه‌ريزي نگذارند آب اين هورها، درياچه‌ها و باتلاق‌ها و مواردي ازاين‌دست از بين روند .

پر شدن 80 تا 90 درصدي سدهاي کشور

مهدي زاده همچنين با بيان اينکه در طول 20 تا 30 سال گذشته سدهاي ما همواره در معرض خشک شدن قرار داشتند، گفت: با توجه به بارندگي‌هاي اخير 80 تا 90 درصد سدهاي کشور پر شدند و کشور، استان و منطقه حوزه خود را از مشکل خشک‌سالي نجات داده‌اند .

دبير ستاد توسعه فناوري حوزه انرژي معاونت علمي و فناوري به اظهارات برخي از متخصصان و کارشناسان درباره عدم احياي درياچه اروميه اشاره کرد و گفت: برخي از متخصصان حوزه آب معتقدند که احياي درياچه اروميه اشتباه است اين در حالي است که دولت از چندي پيش کار احياي درياچه اروميه را آغاز کرده بود و اين بارش‌ها کمک کرد تا روند احياي اين درياچه تسريع شود .

وي همچنين به موضوع استفاده از اين نزولات در توليد انرژي‌هاي تجديدپذير نيز اشاره کرد و گفت: با توجه به افزايش سطح آب در سدها مي‌توان نيروگاه‌هاي خورشيدي شناور در سطح آب سدها ايجاد شود تا ضمن جلوگيري از تبخير آب، انرژي خورشيدي هم توليد کند .

توليد نيروي برق از آب رودخانه‌ها

مهدي زاده در ادامه بيان کرد: اين بارش‌ها همچنين باعث پرآب شدن آب رودخانه‌ها و آبشارها شده و مي‌توان با قرار دادن موتورهاي الکترونيکي در جريان اين آب‌ها نيروي برق توليد کرد .

دبير ستاد توسعه فناوري حوزه انرژي معاونت علمي و فناوري همچنين معتقد است: براي مقابله و جلوگيري از وقوع سيل بايستي از قبل برنامه‌ريزي و رودخانه‌ها را لايروبي کنيم.



1398/01/29

  • ماموریت شرکت بازرسی پویا پرتو

    • ماموريت ما اين است با هدف ارتقاء کيفيت، ايمني و آرامش در زندگي مردم خدمات خود را با محوريت بهبود مستمر ارائه نمائيم . موفقيت گذشته ما، مديون اعتماد، اخلاق مداري و تعهد به رعايت استانداردها است.



  • چشم انداز شرکت بازرسی فنی پویا پرتو

    • چشم انداز ما اين است که شرکت ما در سطح جهاني مترادف با کيفيت، برتري و صداقت باشد. ما ميخواهيم به دليل قابل اعتماد بودن ، مشتري گرايي و نوآوري و کيفيت مداوم خدمات شناخته شويم.





تعداد بازديد کنندگان : 884590 بازديد کنندگان امروز : 63 بازديد کنندگان دیروز : 88 کاربران آنلاین : 3

جمعه، 28 ارديبهشت 1403