الزام صادرات قیر از طریق بورس کالا تعلیق شد


صادرات قير در ماه هاي اخير و پس از اعمال تحريم هاي آمريکا با موانعي مواجه شده زيرا خريداران خارجي قير ايران براي فرار از فشارهاي آمريکا، تمايل ندارند از طريق بورس کالا اقدام به ثبت مشخصات و خريد قير کنند
.

تاکنون صادرات قير بايد از طريق بورس کالا انجام مي شد؛ اگرچه اين روش، سازوکاري شفاف است اما پاسخگوي دوران تحريم نيست و مشتريان خارجي از اين روش، گريزانند .

براساس برخي گزارش ها، ميزان مراجعه مشتريان خارجي در ماه هاي اخير و پس از تشديد تحريم هاي آمريکا به شدت کاهش يافته است .

براي مقابله با اين وضعيت، پيشنهادهاي مطرح شد تا به طور موقت صادرات قير از بورس کالا خارج شود تا مشتريان خارجي با خيال راحت اقدام به خريد کنند .

بر اين اساس، محمد شريعتمداي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با ارسال نامه اي به بيژن زنگنه وزير نفت، خواستار تعليق الزام عرضه محصولات قير در بورس‌کالا شد .

پيگيري ها نشان مي دهد که معاونت برنامه ريزي وزارت نفت پس از تشکيل جلسه هاي کارشناسي با اين موضوع موافقت کرده و هوشنگ فلاحتيان معاون وزير نفت نيز 24 ديماه امسال بخشنامه اي را در اين باره ابلاغ کرده است .

کاهش مشتريان خارجي قير به يک پنجم

در اين رابطه مسعود جبراييلي مديرعامل نفت پاسارگاد (زيرمجموعه سازمان تامين اجتماعي) ظهارداشت: اعتقاد کامل به تامين نياز داخل از طريق بورس کالا داريم؛ از نظر ما بورس کالا سازوکاري شفاف براي تامين درخواست مصرف کنندگان به شمار مي رود اما سازوکار صادرات قير در زمان تحريم بايد متفاوت و متناسب با شرايط موجود باشد .

وي يادآور شد: اکنون براي تعيين قيمت وي.بي (ماده پايه توليد قير) و همچنين ساير خريد و فروش هاي داخلي، از بورس کالا استفاده مي کنيم که روندي مطلوب است .

مديرعامل نفت پاسارگاد با بيان اينکه در شرايط کنوني، صادرات قير از طريق بورس کالا مشکلات بسياري را ايجاد کرده است، ادامه داد: اکنون با تحريم هاي همه جانبه آمريکا مواجه ايم که در اين شرايط هيچ مشتري خارجي تمايل ندارد از طريق بورس کالا قير ايران را بخرد .

جبراييلي اضافه کرد: بايد براي شرکت هاي توليدي و صادرکنندگان در زمان تحريم راهکارهاي ويژه اي ارائه کنيم تا صادرات و توليد با مشکل مواجه نشود .

وي گفت: پس از اعمال تحريم‌ها تعداد مشتريان خارجي قير مراجعه کننده به بورس کالا به شدت کاهش داشته و تقريبا صفر شده است .

مديرعامل نفت پاسارگاد با اعلام اينکه مشتريان خارجي نگران «خريد شناسنامه‌دار» از ايران هستند، تصريح کرد: براي مديريت صادرات قير و گذار از دوران تحريم بايد صادرات اين محصول، خارج از بورس انجام شود اما تامين نياز داخل مي‌تواند همچنان از طريق بورس کالا تداوم يابد .

جبراييلي تصريح کرد: در تامين قير مورد نياز داخل هيچ کمبود و مشکلي وجود ندارد و تامين داخل همچنان در اولويت است .

وي يادآورشد: اکنون پتروشيمي‌ها مي‌توانند صادرات خود را از طريق سازوکار خارج از بورس کالا انجام دهند که اين شيوه مي تواند به صادرات قير نيز تسري يابد .

مديرعامل نفت پاسارگاد اضافه کرد: اين موضوع در معاونت برنامه‌ريزي وزارت نفت به صورت کاملا کارشناسي بررسي شد که در نهايت اين معاونت، موافقت خود را با فروش قير صادراتي با منشا فاکتورهاي خريد «وکيوم باتوم» (ماده پايه توليد قير) بورس اعلام کرد .

وي با بيان اينکه هيات وزيران تصميم گيري درباره صادرات قير را به وزارت نفت واگذار کرده است، ادامه داد: در 24 دي ماه معاونت برنامه ريزي وزارت نفت بخشنامه مربوط به الزام نبودن عرضه قير صادراتي در بورس کالا را به گمرک ابلاغ کرده است .

مديرعامل نفت پاسارگاد يادآورشد: نامه وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي به وزير نفت در راستاي وظايف قانوني وزارت تعاون و صيانت از اشتغال موجود در اين صنعت و اتخاذ راهبرد درست در زمان تحريم ها بوده است .

مجموع صادرات قير کشور در سال گذشته حدود 3 ميليون و 763 هزار تن بود. از ابتداي امسال تا پايان آذرماه نيز 2 ميليون 838 هزار تن قير صادر شده است که با توجه به تحريم ها و مراجعه نکردن مشتريان خارجي، نسبت به ميزان صادرات در ماه هاي باقيمانده امسال، ترديدهاي جدي وجود دارد .



1397/11/07

  • ماموریت شرکت بازرسی پویا پرتو

    • ماموريت ما اين است با هدف ارتقاء کيفيت، ايمني و آرامش در زندگي مردم خدمات خود را با محوريت بهبود مستمر ارائه نمائيم . موفقيت گذشته ما، مديون اعتماد، اخلاق مداري و تعهد به رعايت استانداردها است.



  • چشم انداز شرکت بازرسی فنی پویا پرتو

    • چشم انداز ما اين است که شرکت ما در سطح جهاني مترادف با کيفيت، برتري و صداقت باشد. ما ميخواهيم به دليل قابل اعتماد بودن ، مشتري گرايي و نوآوري و کيفيت مداوم خدمات شناخته شويم.





تعداد بازديد کنندگان : 884616 بازديد کنندگان امروز : 89 بازديد کنندگان دیروز : 88 کاربران آنلاین : 3

جمعه، 28 ارديبهشت 1403