شیرین ‎سازی ۵۶ میلیون متر مکعب گاز در پالایشگاه فاز ١٣ پارس جنوبی

مجري طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبي از آغاز شيرين‌سازي روزانه 56 ميليون متر مکعب گاز در پالايشگاه اين طرح تا پايان بهمن ماه خبر داد .

پيام معتمد با اشاره به روشن شدن مشعل سکوهاي B و فاز 13 پس از چهار روز از شروع هوک‌آپ و راه‌اندازي اين سکوها گفت: با اتمام آخرين فعاليت‌هاي در حال انجام بر روي خط دريايي 32 اينچ حدفاصل سکوهاي دريايي و پالايشگاه تا قبل از پايان دي‌ماه، گاز ترش استحصال شده ابتدا از سکوي B و با فاصله ده روز از سکوي D به پالايشگاه ارسال مي‌شود .

معتمد با اشاره به اينکه در اين شرايط دو سکوي B و D توان ارسال 28 ميليون مترمکعب گاز ترش ميدان گازي پارس جنوبي از بلوک مخزني فاز 13 را دارد، افزود: 4 رديف شيرين‌سازي پالايشگاه به‌طور کامل در مدار بهره‌برداري قرار گرفته و آماده دريافت گاز از بخش دريا و خشکي هستند .

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني شرکت ملي نفت ايران، به گفته مجري طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبي، افزون بر دريافت يک ميليارد فوت مکعب گاز غني از بخش دريايي و فراوري در دو رديف سوم و چهارم پالايشگاه اين فاز، مطابق برنامه فعلي، دو رديف اول و دوم، همچنان به تصفيه گاز ترش فازهاي 6 تا 8 اختصاص يافته و به‌اين‌ترتيب پالايشگاه اين طرح تا پايان بهمن‌ماه با ظرفيت کامل شيرين‌سازي روزانه 56 ميليون متر مکعب، معادل ظرفيت اسمي دو ميليارد فوت مکعب گاز به توليد ادامه مي‌دهد .

او درباره آخرين وضعيت واحدهاي مسير دريافت گاز از دريا گفت: با توجه به آمادگي بخش فراساحل براي ارسال گاز به پالايشگاه، واحدهاي جديدي ازجمله تثبيت ميعانات گازي (103)، پشتيبان تثبيت ميعانات گازي (110) و مخازن ذخيره‌سازي اين محصول (143) در مسير بهره‌برداري قرار مي‌گيرد .

معتمد افزود: هم‌زمان با ورود گاز ترش به پالايشگاه، اين واحدها آماده سرويس‌دهي بوده و ميعانات گازي به‌عنوان يکي از محصولات جديد توليدي پالايشگاه فاز 13 در مخازن ويژه خود ذخيره‌سازي خواهد شد .

وي با اشاره به آمادگي توليد اتان از نخستين رديف واحد توليد اتان پالايشگاه اين طرح، گفت: اين واحد پيش‌ازاين راه‌اندازي شده و پالايشگاه فاز 13 به خط لوله انتقال اتان پارس دو به مجتمع‌هاي پتروشيمي متصل شده است .

معتمد به ديگر محصول توليدي پالايشگاه فاز 13 پارس جنوبي اشاره کرد و يادآور شد: يکي از چهار رديف بازيافت گوگرد در مدار توليد قرار دارد و روزانه از سوختن بيش از 600 تن گاز اسيدي در مشعل‌ها جلوگيري مي‌کند .

وي بابيان اينکه در حال حاضر محصول گوگرد مايع توليد شده در مخازن مربوطه ذخيره مي‌شود، افزود: با راه‌اندازي واحد دانه‌بندي گوگرد از 25 دي ماه جاري، توليد گوگرد دانه‌بندي شده از اوايل ماه آينده در فاز 13 پارس جنوبي آغاز مي‌شود .

به گفته معتمد با بهره‌برداري از بخش فراساحل و تکميل زنجيره توليد در طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبي، پالايشگاه اين طرح فراوري مناب2900 تن گاز مايع (ال پي جي)2750 تن اتان، 75 هزار بشکه ميعانات گازي و 400 تن گوگرد طراحي شده است.



1397/10/24

  • ماموریت شرکت بازرسی پویا پرتو

    • ماموريت ما اين است با هدف ارتقاء کيفيت، ايمني و آرامش در زندگي مردم خدمات خود را با محوريت بهبود مستمر ارائه نمائيم . موفقيت گذشته ما، مديون اعتماد، اخلاق مداري و تعهد به رعايت استانداردها است.



  • چشم انداز شرکت بازرسی فنی پویا پرتو

    • چشم انداز ما اين است که شرکت ما در سطح جهاني مترادف با کيفيت، برتري و صداقت باشد. ما ميخواهيم به دليل قابل اعتماد بودن ، مشتري گرايي و نوآوري و کيفيت مداوم خدمات شناخته شويم.





تعداد بازديد کنندگان : 884622 بازديد کنندگان امروز : 95 بازديد کنندگان دیروز : 88 کاربران آنلاین : 6

جمعه، 28 ارديبهشت 1403