افزایش ۱۱ برابری ظرفیت تولید برق طی ۴۰ سال گذشته


حميدرضا عظيمي معاون برنامه ريزي شرکت برق حرارتي، درباره دستاوردهاي چهل سالگي انقلاب اسلامي در حوزه نيروگاه هاي حرارتي، اظهار کرد: در اوايل انقلاب ظرفيت نيروگاه‌هاي حرارتي حدود
7 هزار مگاوات بود که با تلاش‌هاي صورت گرفته، پيشرفت تکنولوژي و اتکا به دانش ايراني ، اين رقم ظرفيت به80 هزار مگاوات رسيده است .

معاون برنامه ريزي شرکت برق حرارتي افزود: از 80 هزار مگاوات ظرفيت نصب شده در نيروگاه حرارتي، 64 هزار مگاوات مختص نيروگاه هاي گازي، بخاري و سيکل و مابقي آن مربوط به نيروگاه تجديدپذير، هسته اي، برقابي و ديزلي است. به گفته وي، در تابستان سال 97رکورد مصرف برق از 57 هزار مگاوات عبور کرد که بخش اعظمي آن توسط نيروگاه حرارتي تامين شد .

عظيمي با اشاره به استفاده از نسل جديد نيروگاه‌هاي حرارتي در کشور بيان کرد: طي چند سال گذشته با پيشرفت علم و تکنولوژي، کيفيت ساخت نيروگاه هاي حرارتي نيز رشد شگرفي داشته است و هم اکنون نسل جديد نيروگاه حرارتي کلاس F ، براي افزايش راندمان و سازگاري محيط زيست مورد استفاده قرار مي‌گيرد. وي افزود: استفاده از نيروگاه‌هاي نسل جديد توسط شرکت‌هاي خصوصي آغاز شده است و در بخش دولتي نيز با استفاده از تکنولوژي و پتانسيل شرکت‌هاي داخلي زمينه براي بومي سازي اين نسل از اين نيروگاه‌ها و انتقال تکنولوژي به کشور‌هاي ديگر در حال پيگيري است .

عظيمي با اشاره به خودکفايي در ساخت نيروگاه کلاس E ، بيان کرد: در ساخت نيروگاه کلاس E ، به خودکفايي کامل رسيده ايم، به طوريکه طي سفري که وزير نيرو به روسيه داشت، طرف روسي خواستار ساخت اين نوع نيروگاه و انتقال تکنولوژي به کشور روسيه شد. معاون برنامه ريزي شرکت برق حرارتي با اشاره بومي سازي دانش حفظ و نگهداري نيروگاه‌هاي حرارتي ابراز کرد: در تعميرات و نگهداري نيروگاه‌ها، پيشرفت قابل توجهي داشته ايم که بخش اعظم آن توسط نيروي متخصص داخلي صورت مي‌گيرد .

همچنين 9 درصد ساخت تجهيزات صنعت برق در داخل انجام مي‌شود. به گفته عظيمي، صنعت برق کشور، رتبه اول در منطقه و رتبه چهاردهم در جهان را داراست. وي با اشاره به برنامه‌هاي وزارت نيرو براي عبور از پيک مصرف تابستان 98بيان کرد:برنامه‌هاي وزارت نيرو براي عبور از اوج مصرف تابستان 98 از مرداد ماه امسال آغاز شده است که مطابق آن در پي افزايش 5223 هزار مگاواتي نيروگاه‌هاي حرارتي هستيم و در بخش نيروگاه‌هاي تجديدپذير، برقابي نيز 700 مگاوات وارد وارد مي‌شود .

عظيمي افزود: تاکنون 51 درصد از برنامه افزايش ظرفيت نيروگاهي محقق شده است که طي روز‌هاي آينده با افتتاح نيروگاه بخار کاشان اجراي آن ادامه خواهد يافت و براي مديريت مصرف نيز 3 هزار مگاوات در نظر گرفته شده است. معاون برنامه ريزي شرکت برق حرارتي با اشاره به رشد مصرف در سال آينده بيان کرد: پيش بيني مي شود ميزان پيک مصرف تابستان به 61 هزار مگاوات برسد، البته در برنامه‌هاي وزارت نيرو برنامه‌هايي براي مديريت مصرف در نظر گرفته شده است



1397/10/09

  • ماموریت شرکت بازرسی پویا پرتو

    • ماموريت ما اين است با هدف ارتقاء کيفيت، ايمني و آرامش در زندگي مردم خدمات خود را با محوريت بهبود مستمر ارائه نمائيم . موفقيت گذشته ما، مديون اعتماد، اخلاق مداري و تعهد به رعايت استانداردها است.



  • چشم انداز شرکت بازرسی فنی پویا پرتو

    • چشم انداز ما اين است که شرکت ما در سطح جهاني مترادف با کيفيت، برتري و صداقت باشد. ما ميخواهيم به دليل قابل اعتماد بودن ، مشتري گرايي و نوآوري و کيفيت مداوم خدمات شناخته شويم.





تعداد بازديد کنندگان : 884631 بازديد کنندگان امروز : 104 بازديد کنندگان دیروز : 88 کاربران آنلاین : 3

جمعه، 28 ارديبهشت 1403