توسعه فاز ۱۱ پارس‌ جنوبی، چشم‌انتظار راهکار منتقدان دولت

توسعه فاز 11 پارس‌ جنوبي، چشم‌انتظار راهکار منتقدان دولت

اکنون زمان آن فرا رسيده تا منتقداني که با کارشکني‌هاي مختلف سبب فرصت‌سوزي و اجرايي نشدن قراردادهاي جديد نفتي و جذب سرمايه‌هاي خارجي شدند، به وعده‌ها و شعارهاي خود عمل کنند .

زمان طلايي اجراي قراردادهاي نفتي که پس از امضاي برجام و در سال‌هاي 1394 و 1395 بود به علت کارشکني‌ها و سنگ‌اندازي‌هاي داخلي که ريشه در فشارهاي سياسي و جناحي داشت، به آساني از دست رفت .

 پس از برجام، بخش‌هاي مختلف اقتصادي کشور و از جمله صنعت نفت مورد توجه شرکت‌هاي معتبر خارجي قرار گرفت. در آن زمان هيئت‌هاي نمايندگي شرکت‌هاي خارجي در مذاکرات اعلام کردند افزون بر سرمايه‌گذاري مالي، حاضر به انتقال فناوري‌هاي جديد و پيشرفته به ايران نيز هستند، اما منتقدان در پس بازي‌هاي سياسي و جناحي، به جاي توجه به منافع ملي تلاش کردند در مقابل امضاي قراردادهاي جديد با شرکت‌هاي معتبر خارجي کارشکني و سنگ‌اندازي کنند .

نتيجه اين کارشکني‌ها به اين مسئله ختم شد که هيئت‌هاي اقتصادي خارجي، رفتاري محتاطانه از خود نشان دادند و از تسريع در مذاکرات با دولت خودداري کردند. آنها نگران بودند که سرمايه‌گذاري‌هاي‌شان گرفتار بازي‌هاي سياسي و جناحي منتقدان شود و به سرانجام نرسد .

در بيست‌ويکمين نمايشگاه بين‌المللي نفت و گاز ايران که ارديبهشت 1395 برگزار شد، مديران شرکت‌هاي خارجي حاضر در نمايشگاه درباره سرمايه‌گذاري در ايران گفتند چشم‌انداز مثبت و خوبي وجود دارد، اما اخباري که از ايران مي‌رسد و تهديدها و فشارهاي مخالفان سياسي دولت، نگران‌کننده است، بنابراين ترجيح مي‌دهند منتظر باشند تا ببينند چه اتفاقاتي خواهد افتاد .

 ضرب‌المثلي ميان اقتصاددانان و فعالان اقتصادي است با اين مضمون که «پول، ترسو است». در واقع شرکت‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي در جايي سرمايه‌گذاري مي‌کنند که تهديدي متوجه آنها نباشد، به همين دليل با مشاهده کارشکني‌هاي دلواپسان، به‌تدريج کنار کشيدند .

ترامپ ادامه‌دهنده راه دلواپسان

 کارشکني منتقدان و دلواپسان تا روي کار آمدن دونالد ترامپ، رئيس‌ جمهوري آمريکا در بهمن 1395 ادامه يافت .

روي کار آمدن ترامپ با توجه به تهديداتش عليه ايران و برجام، خيال منتقدان را راحت کرد، ترامپ که وعده داده بود برجام را پاره مي‌کند، از زمان استقرارش در کاخ سفيد از هيچ تلاشي براي کارشکني در مسير اجراي برجام خودداري نکرد تا اين‌که در ارديبهشت امسال آمريکا را از اين توافق خارج کرد .

در واقع، ترامپ مسير دلواپسان داخلي در جلوگيري از بهره‌برداري ملت ايران از منافع برجام را ادامه داد و زحمت آنها براي سنگ‌اندازي در جذب سرمايه‌ خارجي در حوزه‌هاي نفتي را کم کرد .


1397/10/09

  • ماموریت شرکت بازرسی پویا پرتو

    • ماموريت ما اين است با هدف ارتقاء کيفيت، ايمني و آرامش در زندگي مردم خدمات خود را با محوريت بهبود مستمر ارائه نمائيم . موفقيت گذشته ما، مديون اعتماد، اخلاق مداري و تعهد به رعايت استانداردها است.



  • چشم انداز شرکت بازرسی فنی پویا پرتو

    • چشم انداز ما اين است که شرکت ما در سطح جهاني مترادف با کيفيت، برتري و صداقت باشد. ما ميخواهيم به دليل قابل اعتماد بودن ، مشتري گرايي و نوآوري و کيفيت مداوم خدمات شناخته شويم.





تعداد بازديد کنندگان : 884616 بازديد کنندگان امروز : 89 بازديد کنندگان دیروز : 88 کاربران آنلاین : 3

جمعه، 28 ارديبهشت 1403