انجام پروژه‌های پژوهشی در راستای طرح کلان ملی ذخیره سازی گاز طبیعی


عرضه پايدار، رکن اصلي در صنعت گاز جهان است و ذخيره سازي گاز طبيعي راه حلي براي مديريت عرضه و تقاضاي گاز در بخش مصارف داخلي و صادرات گاز به شمار مي رود
.

عبدالرحيم نجمي، رييس امور پژوهش و فناوري در شركت مهندسي و توسعه گاز ايران، ذخيره سازي زير زميني گاز طبيعي در مخازن براي جبران کمبود گاز در فصل سرما‌ را روشي متداول در جهان توصيف كرد و با اشاره به اجراي طرح ملي در اين زمينه افزود: هدف از اجراي اين طرح کلان ملي، دست‌يابي به علوم و فناوري‌هاي مهم مورد نياز کشور در زمينه ذخيره سازي زير زميني گاز و ايجاد ذخائر راهبردي قابل دسترس به منظور ارتقاء سطح توانمندي در اين زمينه و بهره برداري از آن ذخائر در شرايط بحراني است .

او ادامه داد: تعداد 5 عنوان پروژه پژوهشي در قالب طرح کلان ملي ذخيره سازي گاز طبيعي مورد موافقت نهايي اعضاي شوراي پژوهش شرکت قرار گرفت تا مراحل اجرايي آن‌ها حتي المقدور در سال 97 آغاز شود .

رييس امور پژوهش و فناوري تصريح كرد: ارزيابي فني- اقتصادي استفاده از گازهاي غير هيدروکربوري به عنوان گاز پايه در ذخيره سازي زير زميني گاز طبيعي با تاکيد بر شبيه سازي و بررسي آزمايشگاهي، بررسي کاربرد انواع tracer در جهت پايش گاز تزريقي و برآورد احتمالي نشت گاز ذخيره شده در ذخيره سازي زير زميني گاز از اهم اين پروژه‌ها به شمار مي آيد .

نجمي همچنين مطالعه مکانيزم هاي آسيب سازند در ذخيره سازي زير زميني گاز و تاثير انواع مختلف عمليات انگيزش چاه بر روي شاخص تحويل دهي چاه در ذخيره سازي زيرزميني گاز، افزايش ظرفيت ذخيره سازي با استفاده از سورفکتانت ها و مواد شيميايي و مطالعه جامع زمين شناسي تعيين سرسازند در گنبد‌هاي نمکي به منظور ذخيره سازي گازي را از ديگر پروژه‌هايي برشمرد كه در چارچوب اين طرح به انجام مي رسند .

تعريف و انجام پايان‌نامه هاي دانشجويي

شرکت مهندسي و توسعه گاز ايران با توجه به اهميت ارتباط صنعت و دانشگاه جهت بهره برداري از پروژه‌هاي دانشجويي در راستاي شناسايي چالش‌هاي علمي موثر در رفع  نيازهاي شرکت‌، فرآيند حمايت از پايان نامه‌هاي تحصيلات تکميلي را انجام مي دهد‌ .

رييس امور پژوهش و فناوري ادامه داد: در رويکرد جديد با ارتباط پويا و مستمر با دانشگاه‌هاي مطرح کشور، محققان و گروه‌هاي تحقيقاتي دانشگاهي، شناسايي شده و با برگزاري جلسات همفکري بين اين گروه‌ها و کارشناسان ذي‌ربط شرکت‌، نسبت به تعيين موضوعات پايان نامه‌ها اقدام مي شود‌. انتفاع اصلي استاد و دانشجو در اين ارتباط‌، ارتقاء تحقيقات دانشگاهي با بهره مندي از تجربيات صنعتي و اجرايي و همچنين داده‌هاي عملياتي و ميداني جهت انجام تحقيقات با نتايج قابل صحت سنجي عملي و با قابليت پياده سازي در صنعت است .

نجمي افزود: در سال جاري جلسات کارشناسي و همفکري با اساتيد و محققين برخي دانشگاه ها و مراکز علمي از جمله دانشگاه تهران ، شهيد بهشتي ، پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران ، موسسه علوم و فناوري رنگ و پوشش و دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب  در خصوص برخي از سرفصلهاي تحقيقاتي مورد نياز شرکت از قبيل  زمينه هاي مرتبط با حوزه HSE  و همچنين موضوع  گسترش و بکارگيري محصولات فناوري نانو صورت پذيرفت .

بر اساس نياز سنجي پژوهشي صورت گرفته در سطح شرکت مهندسي و توسعه گاز ايران  به تعداد 13 موضوع پايان نامه در مقاطع کارشناسي ارشد و دکتري پس از طرح در کميته تخصصي پايان نامه‌ها و اخذ تاييده لازم در قالب قرار داد مورد حمايت شرکت قرار گرفته است .

نجمي كه سابقه بيش از 30 سال فعاليت در شركت‌هاي فرعي وزارت نفت را در كارنامه‌اش دارد، درباره جايگاه پژوهش در شركت گفت: متخصصان شركت در تلاشند با سرعت بخشيدن به روند جايگزيني فناوري‌هاي جديد، از تكنولوژي‌هاي پيشرفته و بهينه در عمليات‌ها بهره گيرند و ميزان اتكاء اين مجموعه به روش‌هاي سنتي اجراي پروژه را كاهش دهند .

وي ادامه داد: در 3 سال اخير استفاده از فناوري‌هاي نو در مسيريابي، جوشكاري اتوماتيك، راديوگرافي ديجيتال و حريم به صورت جدي در سطح شركت مطرح و پيگيري شده و اين اميدواري وجود دارد كه با اجرايي شدن اين روش‌ها، پروژه‌ها با سرعت بيشتر، هزينه پايين‌تر و كيفيت بالاتر به نتيجه برسند .



1397/07/30

  • ماموریت شرکت بازرسی پویا پرتو

    • ماموريت ما اين است با هدف ارتقاء کيفيت، ايمني و آرامش در زندگي مردم خدمات خود را با محوريت بهبود مستمر ارائه نمائيم . موفقيت گذشته ما، مديون اعتماد، اخلاق مداري و تعهد به رعايت استانداردها است.



  • چشم انداز شرکت بازرسی فنی پویا پرتو

    • چشم انداز ما اين است که شرکت ما در سطح جهاني مترادف با کيفيت، برتري و صداقت باشد. ما ميخواهيم به دليل قابل اعتماد بودن ، مشتري گرايي و نوآوري و کيفيت مداوم خدمات شناخته شويم.





تعداد بازديد کنندگان : 884613 بازديد کنندگان امروز : 86 بازديد کنندگان دیروز : 88 کاربران آنلاین : 3

جمعه، 28 ارديبهشت 1403