حمایت از توسعه فناوری نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک، با افزایش تا %30 نرخ خرید برق از نیروگاه بومی سازی شده

دستورالعمل حمايت از بومي سازي فناوري نيروگاه هاي تجديدپذير و پاک توسط وزير محترم نيرو ابلاغ شده است که ظرفيت بسيارخوبي براي حمايت از توسعه فناوري و ساخت داخل تجهيزات و ملزومات توليد انرژي هاي تجديدپذير و پاک فراهم مي کند .

معاون فني و استانداردهاي سازمان انرژي هاي تجديدپذير و بهره وري انرژي برق گفت: بر اساس اين دستورالعمل که در اجراي تبصره ذيل ماده 6 آيين نامه اجرايي ماده 61 قانون اصلاح الگوي مصرف انرژي ابلاغ شده است نيروگاه هاي تجديدپذيري که از تجهيزات بومي سازي شده استفاده نمايند از ضريب تشويق در نرخ خريد تضميني برق برخوردار مي شوند و متناسب با ميزان بومي سازي فناوري، نرخ خريد برق اين نيروگاه ها تا سي درصد نسبت به نرخ پايه افزايش خواهد يافت .

اميردودابي نژاد ادامه داد چرخه فناوري، از ايده پردازي و توليد علم آغاز شده و با توليد فناوري و صنعتي سازي تکميل مي شود و نهايتاً با تجاري سازي منجر به توليد ثروت خواهد شد و خوشبختانه الزامات اين چرخه به خوبي در آيين نامه مصوب پيش بيني شده است. به اين معنا که امتياز فناوري و بومي سازي بر اساس سه شاخص ساخت داخل اجزاي نيروگاه، طراحي داخل و دانش فني بومي توسعه يافته براي هريک از اجزاي نيروگاه محاسبه مي شود. بر اين اساس امتياز ساخت داخل متناسب با سهم توليد و اشتغال زايي در ايران، امتيازبخش طراحي داخل براساس سهم به کارگيري توان مهندسي ايراني در طراحي و امتياز بخش توسعه دانش فني بومي، متناسب با سهم دانش فني توسعه يافته در ايران تعيين مي شود و هر سه شاخص فوق وزني برابر در تعيين امتياز فناوري خواهند داشت. لذا مي بينيم سه بعد اصلي بومي سازي تکميل چرخه فناوري که عبارتند از، توليدعلم، توليد فناوري و توليد محصول تجاري سازي شده در مدل ارزيابي، لحاظ شده است .

وي افزود پس از تعيين امتياز فناوري اجزاي مختلف بومي سازي شده، ضريب تشويق از جمع وزني امتياز فناوري اجزاي نيروگاه بر اساس جداول مندرج در دستورالعمل تعيين مي شود. اين امتياز براساس گزارش تخصصي پژوهشگاه نيرو در کارگروهي متشکل از رئيس ساتبا و نمايندگان تام الاختيار وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، صندوق نوآوري و شکوفايي و سازمان ملي استاندارد به تصويب مي رسد .

اميردودابي نژاد اضافه کرد به منظور حمايت از سرمايه گذاري در بومي سازي نيز مقرر شده است ساتبا با شرکت هايي که برنامه فني اجرايي مناسب براي توسعه دانش فني و ساخت داخل تجهيزات داشته و گواهي مربوطه را اخذ کرده باشند قرارداد بلند مدت خريد برق منعقد نمايند که اين قراردادها قابل واگذاري به ساير سرمايه گذاران خواهد بود. مزيت اين روش ايجاد اطمينان از وجود بازار فروش محصول است. بدين ترتيب پژوهشگران، شرکت هاي دانش بنيان و توليد کنندگان انگيزه سرمايه گذاري در تحقيق و توسعه و تکميل چرخه فناوري انرژي هاي تجديدپذير خواهد داشت .

معاون فني و استانداردهاي ساتبا در پايان ضمن ابراز اميدواري به ادامه روند پر شتاب توسعه انرژي هاي تجديدپذير در کشور افزود ايجاد فرصت و بازار سرمايه گذاري انرژي هاي تجديدپذير براي عموم مردم، ظرفيت و بستر مناسبي براي توسعه فناوري هاي مرتبط و نهايتاً رشد اقتصادي دانايي محور در کشور فراهم مي کند و با ايجاد سازوکار شفاف و ساده حمايت از بومي سازي، صنعتگران و محققان کشور مي توانند به راحتي از اين تشويق هاي قانوني برخوردار شوند.



1397/07/09

  • ماموریت شرکت بازرسی پویا پرتو

    • ماموريت ما اين است با هدف ارتقاء کيفيت، ايمني و آرامش در زندگي مردم خدمات خود را با محوريت بهبود مستمر ارائه نمائيم . موفقيت گذشته ما، مديون اعتماد، اخلاق مداري و تعهد به رعايت استانداردها است.



  • چشم انداز شرکت بازرسی فنی پویا پرتو

    • چشم انداز ما اين است که شرکت ما در سطح جهاني مترادف با کيفيت، برتري و صداقت باشد. ما ميخواهيم به دليل قابل اعتماد بودن ، مشتري گرايي و نوآوري و کيفيت مداوم خدمات شناخته شويم.





تعداد بازديد کنندگان : 884613 بازديد کنندگان امروز : 86 بازديد کنندگان دیروز : 88 کاربران آنلاین : 3

جمعه، 28 ارديبهشت 1403