ايران وارد باشگاه جهاني توليدكنندگان ماده بوداركننده گاز شد

ماده بودارکننده گاز مصرفي كشور در تمام سال‌هايي كه از عمر صنعت گاز ايران مي گذرد، از طريق واردات از 2 کشور تامين مي شد و اين در حالي است که اكنون با احداث واحد صنعتي توليد اين ماده، ايران به عنوان سومين كشور توليد كننده ماده بودارکننده در دنيا شناخته مي شود .

مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه گاز ايران با اشاره به اين پروژه گفت: طراحي پايه اين پروژه توسط پژوهشگاه صنعت نفت که صاحب ليسانس اين تکنولوژي در کشور است انجام شده، سپس طراحي تفصيلي آن در واحد مهندسي طرح توسعه پالايشگاه ها به سرانجام رسيد و به مرحله اجرا درآمد .

حسن منتظر تربتي افزود: اين پروژه با پايان پيشرفت فيزيكي آماده ورود به مرحله راه اندازي است كه با راه اندازي آن، علاوه بر تامين تمام نيازهاي داخل كشور به ماده بودارکننده، مي توان بخشي از اين فرآورده را به خارج از كشور نيز صادر كرد .

وي با تشريح اهميت مركاپتان ها در صنعت گاز اظهار کرد: گاز طبيعي در صورت نشت مي تواند خسارت هاي بسياري را ايجاد كند از اين رو نياز داريم گاز را به نحوي بوداركرده تا از بروز انفجار و حريق پيشگيري كنيم .

اين مقام مسئول، مركاپتان (ماده بوداركننده گاز طبيعي) را از پايه‌هاي اساسي ايمني در صنعت گاز برشمرد و تاکيد کرد: با تزريق ماده بودار كننده مي توان از نشتي گاز مطلع و مانع از خسارت هاي مالي و جاني ناشي از نشت گاز شد .

وي اعلام کرد: ايران پس از فرانسه و روسيه كه توليدكنندگان عمده اين محصول استراتژيك در دنيا شناخته مي شوند، سومين كشوري است كه با توليد سالانه 800 تن از اين محصول، به باشگاه جهاني توليدكنندگان مركاپتان مي پيوندد .

تربتي با بيان اينكه دستيابي به فناوري توليد ماده بوداركننده، علاوه بر شكستن انحصار جهاني توليد اين ماده، امكان صادرات و ارزآوري قابل توجهي نيز براي كشور فراهم مي كند، گفت: ازآنجايي كه مركاپتان توليدي از كيفيت بسيار بالايي برخوردار است، پتانسيل خوبي براي فروش در بازارهاي منطقه دارد به نحوي كه مي توان مازاد مصرف داخلي را به آساني و با قيمت مناسب به كشورهاي اطراف صادر كرد .

توليد در مجتمع گاز پارس جنوبي پايدارتر مي شود

مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه گاز ايران در ادامه با اشاره به ديگر پروژه هاي اين شرکت در پارس جنوبي گفت: با راه‌اندازي پست پشتيبان فازهاي 1 تا 3 پارس جنوبي واقع در فاز يك عسلويه، برق مطمئن با ولتاژ و فركانس پايدار براي توليد گاز در اختيار پالايشگاه‌هاي اول و دوم قرار گرفته كه اين موضوع در پايداري‌سازي سيستم توليد گاز موثر خواهد بود .

تربتي، درباره اهداف پروژه پست پشتيبان فازهاي 1تا3پارس جنوبي گفت: تاكنون براي تامين برق مورد نياز پالايشگاه‌هاي پارس جنوبي از نيروگاه‌هاي محلي استفاده مي‌شد كه مشكلات فراوان اين نيروگاه‌ها، شركت نفت و گاز پارس را بر آن داشت تا با احداث نيروگاهي متمركز، به گونه‌اي مطمئن‌تر، اقتصادي‌تر و آسان‌تر، توان الكتريكي مورد نياز پالايشگاه‌ها را تامين کند .

وي ادامه داد: خروجي اين نيروگاه، برق با ولتاژ 132كيلوولت است كه در پست برق پشتيبان فازهاي 1-3، به سطح ولتاژ 33 و 6 كيلوولت كاهش مي‌يابد تا براي تامين نيازهاي پالايشگاه‌هاي اول و دوم مورد استفاده قرار گيرد .

مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه گاز ايران، يكي از مشكلات اجراي پروژه را هماهنگي با سازمان‌هاي مختلف برشمرد و تصريح كرد: در حين اجراي پروژه، علاوه بر تعامل با شركت نفت و گاز پارس كه تامين توان الكتريكي ورودي پست برق را بر عهده داشت، با پالايشگاههاي مختلف مجتمع گاز پارس جنوبي به عنوان بهره‌بردار در ارتباط بوديم كه ايجاد هماهنگي ميان اين مجموعه‌ها با توجه به تفاوت رويه‌هاي اداري، بسيار دشوار و زمان‌بر بود .

تربتي با بيان اينكه اين پروژه پس از طي همه مراحل اجرا، هم‌اكنون آماده راه‌اندازي و تحويل موقت به بهره‌بردار است، گفت:‌ با راه‌اندازي پست پشتيبان، مي‌توان بخشي از توربين‌هاي قديمي فازهاي 1 تا 3 را كه هزينه‌هاي نگهداري و مشكلات زيادي را به سيستم تحميل مي‌كنند از مدار خارج کرده و توان الكتريكي مطمئن‌ و قابل اطميناني را جهت افزايش پايداري توليد گاز طبيعي در اختيار پالايشگاه‌هاي اول و دوم قرار داد.


1397/05/03

  • ماموریت شرکت بازرسی پویا پرتو

    • ماموريت ما اين است با هدف ارتقاء کيفيت، ايمني و آرامش در زندگي مردم خدمات خود را با محوريت بهبود مستمر ارائه نمائيم . موفقيت گذشته ما، مديون اعتماد، اخلاق مداري و تعهد به رعايت استانداردها است.



  • چشم انداز شرکت بازرسی فنی پویا پرتو

    • چشم انداز ما اين است که شرکت ما در سطح جهاني مترادف با کيفيت، برتري و صداقت باشد. ما ميخواهيم به دليل قابل اعتماد بودن ، مشتري گرايي و نوآوري و کيفيت مداوم خدمات شناخته شويم.





تعداد بازديد کنندگان : 884598 بازديد کنندگان امروز : 71 بازديد کنندگان دیروز : 88 کاربران آنلاین : 3

جمعه، 28 ارديبهشت 1403