ایجاد 1.6 شغل در کشور به ازای تولید هر یک خودرو / سهم ارزش افزوده صنعت خودرو باید به 20 درصد برسد

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: توليد هر خودرو در کشور 1.6 شغل در کشور بوجود مي‌آيد و اين شغل نه فقط در خودروسازي بلکه در قطعه‌سازي ، صنايع بالادستي، پايين‌دستي و خدماتي نيز هست .

محمد شريعتمداري در مراسم رونمايي از خودروي دناپلاس و پژو 207i اتوماتيک با اشاره به وجود 30 بنگاه کوچک و بزرگ خودروسازي در کشور افزود: البته سايپا و ايران خودرو بيشترين سهم را دارند و با توجه به افق 1404 و صنعت توسعه صنعتي خودرو مجموعه قوانيني تنظيم شده که دستيابي به آن با حمايت دولت و مجلس امکان پذير است .

اگر فاصله اي بين خواست هاي عمومي مردم ما و محصول نهايي است بخشي ناشي از مشکلات داخلي و بخشي از مشکلات بيرون از اين صنعت است .

وي تصريح کرد: طبق سند 1404بايد بتوانيم جايگانه نخست صنعت خودرو در منطقه و به رتبه 5 آسيا 11 جهاني و توليد 3 ميليون خودرو و نيز صادرات يک ميليون خودرو در بازارهاي هدف دست يابيم .

همچنين توليد 120 هزار دستگاه خودروي تجاري و صادرات 30 هزار دستگاه خودرو از همين نوع جزو اهدافي است که در سند توسعه خودرو پيش‌بيني شده است .

شريعتمداري تصريح کرد: سهم 3.5 درصدي خودرو در GDP قرار است طبق افق 1404 به 4 درصد و سهم ارزش افزوده اين صنعت از 18.8 درصد به 20 درصد کل صنعت برسد .

وي ادامه داد: آبان ماه سال جاري 18 درصد رشد توليد خودرو افزايش داشته است و تا پايان سال به توليد يک ميليون و 600 هزار دستگاه توليد خودرو دست مي‌يابيم .

شريعتمداري افزود: مشکلات ساختاري و مالکيت دولتي يکي از چالش‌هاي ما بوده و تحميل سرمايه‌گذاري‌هاي غيراقتصادي به شرکت‌ها از ديگر مشکلات است و دولت بايد سهم خودش را از مجموعه مالکيت خودرو سازي در ايران به صفر برساند که البته تبديل سهام به شکل خصولتي هم مورد نظر نيست بلکه خصوصي‌سازي واقعي بايد صورت گيرد .

وي ادامه داد: زماني که قانون خودرو تصويب شد قرار بود حمايت دولتي تنها تا 5 سال باشد اما هنوز شاهد حمايت در اين صنعت هستيم .

شريعتمداري اظهار کرد: قيمت‌گذاري يکي ديگر از مشکلات است و عدم ثبات سياست‌ها از مسايل مهم ماست. نظام تأمين مالي خودروسازي دچار ضعف است و در اين صنعت به 4 هزار ميليارد تومان منابع با نرخ‌هاي مناسب نياز داريم .

وي تصريح کرد: در مقررات بانکي امروز بايد تفاوتي بين صنعتي پيش‌نياز مثل خودروسازي که 60 صنعت را بدنبال خود دارد و دومين رتبه را در اين زمينه داراستبا ساير صنايع قايل شويم .

وي در ادامه با اشاره به مشکلات ديگر صنعت خودروسازي افزود: ظرفيت و مقياس از ديگر مشکلات اين صنعت است و توليد خودرو زير 200 هزار دستگاه به صلاح نيست و در بنگاه‌هاي کوچک با اين ظرفيت فاصله داريم .

وزير صنعت، معدن و تجارت تأکيد کرد: توجه به تحقيق و توسعه و ارتباطات گسترده بين واحدهاي توليدي خارجي با کشور ما محدود است و در ايران خودرو و سايپا به تعهد طرف خارجي در کار تحقيق و توسعه مشترک بخصوص در طراحي پلت فرم متمرکز شده‌ايم .

شريعتمداري ادامه داد: در صنعت قطعه‌سازي مشکل اساسي داريم و ابر قطعه‌سازي مفقود است و در حالي که 1200 قطعه‌ساز در کشور مشغول کار هستند مي‌توان با تجميع قطعه‌سازان ، آينده خودروسازي را تضمين کرد .

به گفته وزير صنعت، معدن و تجارت صنعت قطعه‌سازي نيازمند نوسازي است و برنامه‌ سه ساله نوسازي اين صنعت با هدف صادرات گرا کردن ظرف سه سال در دستور کار است .

شريعتمداري افزود: در بودجه 97 پيشنهادات خوبي در حوزه قطعه‌سازي به مجلس ارائه شده است تا با تأمين 10 هزار ميليارد از صندوق توسعه ملي 10 هزار ميليارد تومان از طرف دولت و نصف آن از بخش خصوصي نوسازي اين صنعت انجام شود .

وي تصريح کرد: نيازمند شرکت‌هاي مشترک تجاري هستيم و اگر مي‌خواهيم به سمت توسعه خودروسازي برويم ف توسعه خروج خودروهاي فرسوده بخصوص در بخش حمل و نقل عمومي بايد مدنظر باشد و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي بازار خوبي را براي خودروسازان فراهم نمايد و مي‌توانيم با افزايش ايمني،‌ تنوع محصول و بالا بردن رفاه عمومي به شرايط مطلوبي برسيم .

گفتني است مراسم رونمايي از خودروي دنا پلاس و پژو 207 I اتوماتيک با حضور رييس مجبس و رييس و لعضاي کميسيون صناعي و معادن مجلس در ايران خودرو برگزار شد


  • ماموریت شرکت بازرسی پویا پرتو

    • ماموريت ما اين است با هدف ارتقاء کيفيت، ايمني و آرامش در زندگي مردم خدمات خود را با محوريت بهبود مستمر ارائه نمائيم . موفقيت گذشته ما، مديون اعتماد، اخلاق مداري و تعهد به رعايت استانداردها است.



  • چشم انداز شرکت بازرسی فنی پویا پرتو

    • چشم انداز ما اين است که شرکت ما در سطح جهاني مترادف با کيفيت، برتري و صداقت باشد. ما ميخواهيم به دليل قابل اعتماد بودن ، مشتري گرايي و نوآوري و کيفيت مداوم خدمات شناخته شويم.





تعداد بازديد کنندگان : 884634 بازديد کنندگان امروز : 107 بازديد کنندگان دیروز : 88 کاربران آنلاین : 6

جمعه، 28 ارديبهشت 1403