سرمایه تجدیدپذیرها کجا رفت؟


سرمايه تجديدپذيرها کجا رفت؟

رييس سازمان انرژي ‌هاي تجديدپذير و بهره ‌وري انرژي برق (ساتبا) گفت: يکي از نگراني ‌هاي صنعت انرژي ‌هاي تجديدپذير اين است که مبلغ مقرر شده که از سمت عوارض برق براي توسعه برق روستايي و تجديدپذيرها در نظر گرفته شده به اين دو بخش تعلق نگيرد و در مباحث ديگر هزينه شود .

محمد صادق ‌زاده در نشستي خبري در هفدهمين نمايشگاه بين‌ المللي صنعت برق با بيان اين که مجلس شوراي اسلامي يک بسته قانوني براي توسعه تجديدپذيرها در نظر گرفته که بايد به صورت يکجا اجرايي شود، اظهار کرد: وزارت نيرو مکلف شده که طبق برنامه ششم توسعه 5000 مگاوات برق را از طريق انرژي ‌هاي تجديدپذير ايجاد کند و براساس قانون مجلس شوراي اسلامي منابع مالي براي احداث اين نيروگاه ‌ها نيز مشخص شده است .

به گفته وي، مجلس مقرر کرده تا مبلغي براي عوارض برق به منظور توسعه برق روستايي و توسعه تجديدپذيرها دريافت شود که ميزان مبلغ پيش بيني شده 1100 ميليارد تومان است که بيش از 500 ميليارد تومان آن از مردم دريافت شده است.

رييس سازمان انرژي ‌هاي تجديدپذير و بهره ‌وري انرژي برق (ساتبا) افزود: آنچه موجب نگراني ما شده اين است که اين منابع به جاي استفاده دراين دو موضوع از مسير خود منحرف و در جاي ديگري هزينه شود.

صادق ‌زاده ضمن اميدواري از اين مساله که سازمان برنامه و بودجه نسبت به تاخير پيش آمده دراين موضوع اقدام کند، گفت: تاکنون تنها 34 ميليارد تومان از طرف خزانه پرداخت شده که در قياس با 500 ميليارد توماني که از مردم اخذ شده است مبلغ بسيار کمي است.

وي با بيان اين که مجلس در قانون تاکيد کرده که 100 درصد منابع حاصل صرف اين دو موضوع يعني توسعه برق‌ رساني و تجديدپذيرها شود، ادامه داد: در حال حاضر از مجاري قانوني اين موضوع را پيگيري مي‌کنيم حتي اگر تا اسفندماه نيز اين مبلغ تخصيص يابد کار به صورت قانوني انجام شده، اما نگراني ما اين است که بخش خصوصي و مشترکان در اين مدت نشود.

رييس سازمان انرژي‌ هاي تجديدپذير و بهره‌ وري انرژي برق (ساتبا) با بيان اين که پولي که از مردم براي اين دو مهم اخذ شده بايد در همان مسير نيز هزينه شود، لذا اميدواريم که مشکل پيش آمده در عدم تخصيص منابع به زودي برطرف و تجديدپذيرها بتوانند سير توسعه‌ اي خود را پيش ببرند.

صادق ‌زاده ميانگين تعرفه تجديدپذيرها در کشور را 370 تومان براي هر کيلووات ساعت دانست و افزود: خريد تضميني طي قرارداد 20 ساله انجام مي ‌شود و هر ساله نيز متناسب با تورم داخلي 30 درصد و براساس تورم نرخ ارز 70 درصد افزايش مي ‌يابد، بنابراين احداث کننده مي ‌تواند مطمئن باشد که پول پرداختي بازگشت به سرمايه دارد.

وي بهترين زمان بازگشت به سرمايه را چهار سال دانست و افزود: در بدترين شرايط بازگشت سرمايه احداث کننده انرژي‌ هاي تجديدپذير هشت سال خواهد بود و بايد گفت که انرژي‌ هاي تجديدپذير در ايران آيتم‌ هاي تشويقي بسيار خوبي را دارد که مشترکان مي‌ توانند به راحتي در اين حوزه سرمايه‌ گذاري کنند.

رييس سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره ‌وري انرژي برق (ساتبا) در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر آخرين وضعيت توليد برق از زباله، گفت: نرخ خريد برق انرژي زيست توده3700 ريال براي هر کيلووات ساعت است و اين در حالي است که برق مشترکان کشور 700 ريال بر کيلووات ساعت فروخته مي‌شود. به عبارت ديگر 3000 ريال براي نيروگاه‌ هاي زباله‌سوز يارانه پرداخت مي‌کنيم.

صادق ‌زاده با بيان اين که مشکل محيط زيست و دفع بهداشتي زباله‌ ها و همچنين جلوگيري از آلودگي ‌هاي ناشي از زباله برعهده شهرداري و محيط زيست قرار دارد، اظهار کرد: اقدام وزارت نيرو براي ارائه ‌ي تشويق براي توسعه تجديدپذيرها نبايد اينگونه قلمداد شود که شهرداري‌ ها خود را کنار بکشند.

وي تصريح کرد: انتظار ما اين است که شهرداري ‌ها به عنوان مسوول دفع پسماند بيشتر از وزارت نيرو در اين مساله مشارکت داشته باشند.

رييس سازمان انرژي ‌هاي تجديدپذير و بهره‌ وري انرژي برق (ساتبا) با بيان اين که در حال حاضر پنج نيروگاه زباله سوز در کشور فعاليت مي‌کنند، ادامه داد: ميزان توليد زيست توده در ايران 10.5 مگاوات ثبت شده است و بايد گفت که اين پتانسيل وجود دارد که تمام زباله ‌هاي کشور را به برق توليد کرد.

صادق ‌زاده همچنين در خصوص تسهيلات سرمايه ‌گذاران داخلي و خارجي، بيان کرد: هيچ ‌گونه تبعيضي بين سرمايه‌ گذاران داخلي و خارجي براي تجديدپذيرها وجود ندارد و همين مساله باعث شده که 4.1 ميليارد دلار تقاضاي سرمايه ‌گذاري در وزارت اقتصاد براي تجديدپذيرها وجود داشته باشد که 1.5 ميليارد دلار آن عملياتي و 400 ميليون دلار به بهره‌ برداري رسيده است.

وي با اشاره به اهميت انرژي‌ هاي تجديدپذير در کشور گفت: در حال حاضر تمام کشورهاي دنيا در حال توسعه تجديدپذيرها هستند، چرا که توليد برق از طريق منابع تجديدپذير مي‌ تواند شرايط مناسب ‌تري را براي آيندگان رقم بزند.

رييس سازمان انرژي‌ هاي تجديدپذير و بهره ‌وري انرژي برق (ساتبا) با تاکيد بر اين مساله که ايران در توسعه تجديدپذيرها به هيچ وجه عقب‌ ماندگي ندارد، اظهار کرد: براساس برنامه مجلس شوراي اسلامي قرار شده که طبق برنامه ششم توسعه وزارت نيرو 5000 مگاوات برق خود را از طريق تجديدپذيرها توليد کند و اين در شرايطي است که در اين چند ماه اخير بيش از 400 مگاوات توليد شده که اگر به همين روال پيش برويم با اتکاء به بخش خصوصي مي‌ توانيم شرايط خوبي را در تجديدپذيرها رقم بزنيم.


  • ماموریت شرکت بازرسی پویا پرتو

    • ماموريت ما اين است با هدف ارتقاء کيفيت، ايمني و آرامش در زندگي مردم خدمات خود را با محوريت بهبود مستمر ارائه نمائيم . موفقيت گذشته ما، مديون اعتماد، اخلاق مداري و تعهد به رعايت استانداردها است.



  • چشم انداز شرکت بازرسی فنی پویا پرتو

    • چشم انداز ما اين است که شرکت ما در سطح جهاني مترادف با کيفيت، برتري و صداقت باشد. ما ميخواهيم به دليل قابل اعتماد بودن ، مشتري گرايي و نوآوري و کيفيت مداوم خدمات شناخته شويم.





تعداد بازديد کنندگان : 884590 بازديد کنندگان امروز : 63 بازديد کنندگان دیروز : 88 کاربران آنلاین : 3

جمعه، 28 ارديبهشت 1403