معاون وزیر نیرو: 25 درصد از ظرفیت جدید تولید برق به انرژی های نو اختصاص می یابد


معاون وزير نيرو: 25 درصد از ظرفيت جديد توليد برق به انرژي هاي نو اختصاص مي يابد

معاون وزير نيرو گفت: در چهار سال آينده، 25 درصد از کل ظرفيت نصب شده جديد در کشور از محل انرژي هاي نو تامين مي شود .

سيد محمد صادق زاده افزود اکنون حدود 90 درصد از ظرفيت نصب شده انرژي‌ هاي پاک در کشور متعلق به انرژي بادي و خورشيدي است که اميدواريم در سال آينده سهم انرژي بادي و خورشيدي هر کدام به تنهايي به 450 تا 500 مگاوات از کل انرژي ‌هاي نصب شده پاک در کشور برسد .

معاون وزير نيرو که رياست سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره ‌وري انرژي برق (ساتبا) را به عهده دارد، در مورد مزيت استفاده از انرژي‌هاي نو در کشور به‌ ويژه انرژي خورشيدي اظهار کرد: به دليل تابش مناسب نور خورشيد در کشور در طول سال ما از ظرفيت خوبي در اين زمينه برخوردار هستيم، علاوه بر اين، استفاده از نيروگاه ‌هاي خورشيدي کوچک باعث مي‌ شود تا نياز به نصب پست ‌هاي عظيم برق در کشور براي تنظيم ولتاژها از بين برود .

وي اضافه کرد: راه اندازي هر نيروگاه خورشيدي مي ‌تواند اشتغال پايدار ايجاد کند و برآوردها نشان مي‌ دهد با رساندن ظرفيت توليد پنل ‌هاي خورشيدي به 450 مگاوات در سال مي‌ توان حدود 150 هزار شغل پايدار ايجاد کرد .

وي گفت پارسال حدود 25 هزار شغل پايدار در زمينه انرژي ‌هاي نو در کشور ايجاد شد و اميدواريم در سال ‌هاي آينده اين ميزان را به 250 هزار شغل برسانيم که فقط  200هزار شغل آن در زمينه بهره ‌برداري از اين نيروگاه‌ ها خواهد بود .
رييس سازمان انرژي‌ هاي تجديدپذير و بهره ‌وري انرژي برق تاکيد کرد: همچنين مي‌توان حدود  هزار شغل را به صورت غيرمستقيم در اين زمينه ايجاد کرد
.

صادق زاده گفت: از جمله مزيت ‌هاي ديگر استفاده از نيروگاه خورشيدي، پايين بودن هزينه تمام شده آن ‌هاست که روز به روز نيز اين هزينه ‌ها در حال کاهش است، به گونه اي که بسياري از کشورها ترغيب شده ‌اند به سمت توسعه اين نوع نيروگاه‌ ها حرکت کنند .
وي در پاسخ به اين سوال که آيا در کشوري که انرژي ‌هاي فسيلي به وفور يافت مي‌ شود، حرکت به سمت انرژي‌ هاي نو مقرون به صرفه است، گفت: علاوه بر مزيت هايي که تاکنون در مورد توسعه انرژي ‌هاي نو گفته شد، بايد اشاره کرد که اگر در هزينه تمام شده توليد هر کيلووات ساعت برق، هزينه‌ هاي سوخت و يارانه ‌هاي سوخت را به حساب آوريم مي ‌توان گفت که همين اکنون نيز هزينه توليد برق از انرژي خورشيدي ارزان‌تر از نيروگاه‌ هاي حرارتي است
.

وي در مورد دستاوردهاي وزارت نيرو در زمينه توليد داخلي پنل هاي خورشيدي گفت: خوشبختانه در 2 سال اخير 2 اتفاق مهم در زمينه انرژي‌هاي نو در کشور افتاده، نخست اينکه دانش فني و تحقيقات بنيادين در زمينه انرژي‌ هاي نو در کشور بسيار پيشرفت کرده است و ما هم اکنون بيش از 20 گروه تحقيقاتي داريم که در اين زمينه تحقيق مي ‌کنند و دوم اينکه انرژي ‌هاي نو در سال‌ هاي اخير جايگاه بسيار مناسبي در سبد انرژي کشور پيدا کرده‌ اند .

صادق زاده افزود: قبل از سال 95 تقريباً انرژي خورشيدي جايگاه چنداني در سبد انرژي کشور نداشت اما اکنون اينگونه نيست و ما در اين زمينه چندين خط توليد پنل هاي خورشيدي در کشور راه اندازي کرده ايم .

وي تصريح کرد: خط توليد پنل هاي خورشيدي در شيراز که در سال گذشته افتتاح شد، يکي از مدرن ‌ترين خط توليدهاي دنيا و داراي ظرفيتي بيش از 250 مگاوات در سال است که اکنون حدود  130 مگاوات را به‌ صورت تمام مکانيزه توليد مي‌کند .
معاون وزير نيرو ادامه داد: خط توليد پنل‌ هاي خورشيدي در شيراز با همتا هاي خود در کشورهايي مثل آلمان برابري مي‌کند و حتي شايد بتوان گفت از آن نيز پيشرفته تر است
.

وي تاکيد کرد: با افتتاح خط توليد شيراز، ظرفيت توليد پنل هاي خورشيدي در داخل کشور به حدود 210 مگاوات مي‌ رسد که توسط پنج شرکت خصوصي در پنج شهر فيروز، مشهد، شيراز، يزد و سمنان توليد مي ‌شود .

صادق زاده خاطرنشان کرد در يکي دو سال پيش رو، خط توليد 50 مگاواتي در بجنورد، 100 مگاواتي در کرج و 200 مگاواتي در قشم و ساير شهرهاي ايران نيز به بهره ‌برداري مي رسد .

وي تاکيد کرد: با افتتاح اين طرح ‌ها، ظرفيت توليد پنل ‌هاي خورشيدي در کشور به حدود 500 مگاوات در سال مي ‌رسد .


  • ماموریت شرکت بازرسی پویا پرتو

    • ماموريت ما اين است با هدف ارتقاء کيفيت، ايمني و آرامش در زندگي مردم خدمات خود را با محوريت بهبود مستمر ارائه نمائيم . موفقيت گذشته ما، مديون اعتماد، اخلاق مداري و تعهد به رعايت استانداردها است.



  • چشم انداز شرکت بازرسی فنی پویا پرتو

    • چشم انداز ما اين است که شرکت ما در سطح جهاني مترادف با کيفيت، برتري و صداقت باشد. ما ميخواهيم به دليل قابل اعتماد بودن ، مشتري گرايي و نوآوري و کيفيت مداوم خدمات شناخته شويم.





تعداد بازديد کنندگان : 884620 بازديد کنندگان امروز : 93 بازديد کنندگان دیروز : 88 کاربران آنلاین : 3

جمعه، 28 ارديبهشت 1403