استفاده از سامانه شناسه کالا به شفاف‌سازی اسناد تجاری و کنترل قاچاق کالا کمک می‌کند

به گزارش شاتا ، يداله صادقي تصريح کرد : در وزارت صنعت ، معدن و تجارت "ستاد ملي" متشکل از دستگاه‌هايي که در آيين‌نامه‌هاي اجرايي (ماده 13) ايجاد شناسنامه،  شناسه و کد رهگيري براي کالاهاي گروه هدف تشکيل شده است .

صادقي با بيان اينکه بايد واردکننده  به سايت سامانه جامع تجارت مراجعه ‌کند و طبق دستورالعمل اقدام نمايد ، افزود :  وقتي کالاها در سيستم نصب شناسه وارد شدند ، متعاقب آن شناسه رهگيري روي کالا پياده مي‌شود که امکان رصد در سطح بازار دارد و امکان مميزي کالاهايي که به شکل قانوني توليد يا وارد شده فراهم مي‌گردد .

وي افزود:  ده  کارگروه در گروه‌هاي کالايي مختلف 11 دستورالعمل را حاوي قواعد کسب و کار براي ايجاد شناسنامه و توليد شناسه  ايجاد کردند .
وي گفت : تمام دستگاه‌هايي که در ارتباط با ترخيص ، انبار ،توليد و واردات کالا دخيل هستند و در اين کميته‌هاي کاري قواعد را بررسي کرده و اين قواعد تبديل به دستورالعمل مشخص شده و از زماني که وزارت صنعت ، معدن و تجارت اعلام مي‌کند،  توليد و ورود کالا بايد با شناسه باشند و اين امکان از طريق سيستم سامانه‌اي انجام خواهد شد .

معاون امور اقتصادي و بازرگاني تصريح نمود :  صرف بکارگيري شناسه رهگيري تمام مباحث مربوط به قاچاق کالا را برطرف نمي‌کند اين سامانه با مشارکت وارتباط با سامانه‌هايي که در ارتباط با مواد 5 و 6 قانون است ، ادامه اقدامات لازم مربوط به ثبت اطلاعات  انجام مي‌گردد .
به گفته صادقي :  براساس  اين سيستم جامع ، تجارت هم شفاف‌تر مي شود و هم زمينه لازم فراهم مي گردد  که بعد از اينکه در سامانه بيمه و حمل و نقل هم اطلاعات کالا را درج شد  ، کالا به  انباري مي‌رود که داراي شناسه است (سامانه جامع انبارها) وي افزود : تمام مراکزي که محل دپو و نگهداري کالا هستند شناسه انبار دريافت مي‌کنند و همه کالاهاي توليد داخل و وارداتي به هر جا مي‌روند بايد داراي شناسه باشند و اين شناسه و کد رهگيري مجموعه‌اي را تشکيل مي‌دهد که به شفافيت گردش کالا توليد و توزيع کمک مي‌کند و در کنترل قاچاق مؤثر است .
صادقي خاطر نشان کرد : کالاهايي براي شناسه دار شدن در سه گروه الف، ب و ج دسته‌بندي شده اند که شامل: دسته اول گروه کالايي دارو، مکمل‌هاي دارويي، ملزومات، فرآورده‌هاي بهداشتي و فراورده‌هاي دامي ، آرايشي   است که از  ابتداي خرداد  ماه بايد داراي شناسه باشند دسته دوم گروه  لوازم خانگي، يخچال فريزر، لباسشويي، جاروبرقي، ظرفشويي، فرآورده‌هاي نفتي، طلا و شمش و مصنوعات، منسوجات و پوشاک، گوشت سفيد و قرمز که از انتهاي خرداد ماه بايد  شناسه رهگيري را براساس دستورالعمل و سامانه جامع تجارت داشته باشند و دسته سوم شامل گروه کالايي  کود شيمايي، سموم بذرها، گندم و جوو برنج است که ورود اين کالاها نيز براساس اين دستورالعمل‌هاست .
وي گفت : در راستاي اجراي وظايف محوله در حوزه مواد   5 و 6 و 13  قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدام به طراحي و راه اندازي 4 سامانه جامع تجارت ، سامانه جامع انبارها، سامانه شناسه کالا و سامانه شناسه رهگيري شده است .

به گفته صادقي ،  کاربران با استفاده از اطلاعات مندرج در راهنماي سامانه شناسه کالا مي توانند طي فرآيند مشخصي ثبت نام کنند و براي استفاده از اين سامانه ثبت نام کاربر ابتدا اطلاعات مربوط به احراز صلاحيت ( دارا بودن کارت بازرگاني ،شناسه صنفي و شماره ملي شرکت) را ثبت نمايند .

وي تصريح مي کند : کاربران  بعد از ورود به سامانه بايد مشخص کنند که آيا کالاي وارداتي از مبدا ء GTIN دارد و يا اينکه کاربر خودش GTINدريافت کرده است .

وي در ادامه با تشريح اين مطلب گفت : گزينه دوم اينست که کالاي وارداتيGTINندارد و بايد از مرکز ملي شماره‌گذاري کالا و خدمات ايران ( IranGS1) ايران کد  دريافت کند و يا از شناسه داخلي سامانه استفاده کند و سپس مساله اين است که کالا چه GTINداشته باشد يا از شناسه داخلي استفاده کند بايد شناسنامه کالا را تشکيل دهد .


1396/03/10

  • ماموریت شرکت بازرسی پویا پرتو

    • ماموريت ما اين است با هدف ارتقاء کيفيت، ايمني و آرامش در زندگي مردم خدمات خود را با محوريت بهبود مستمر ارائه نمائيم . موفقيت گذشته ما، مديون اعتماد، اخلاق مداري و تعهد به رعايت استانداردها است.



  • چشم انداز شرکت بازرسی فنی پویا پرتو

    • چشم انداز ما اين است که شرکت ما در سطح جهاني مترادف با کيفيت، برتري و صداقت باشد. ما ميخواهيم به دليل قابل اعتماد بودن ، مشتري گرايي و نوآوري و کيفيت مداوم خدمات شناخته شويم.





تعداد بازديد کنندگان : 884627 بازديد کنندگان امروز : 100 بازديد کنندگان دیروز : 88 کاربران آنلاین : 3

جمعه، 28 ارديبهشت 1403